Lägg på luren - Varning för telefonförsäljare
Lägg på luren! Undvik oseriös telefonförsäljning. Under hösten har våra jurister märkt en kraftig ökning av medlemmar som lurats att signera elektroniska avtal av oseriösa telefonförsäljare. Mest handlar det om oönskade telefonioperatörsbyten och ofta kopplade till ”växellösningar” som åkaren sällan efterfrågat.
Typfallet är att telefonförsäljaren tagit reda vilken operatör åkaren redan är kund hos. De ringer upp och uttrycker sig så hastigt och så oförståeligt att den som blir uppringd tror att det är den egna operatören som ringer. De kan exempelvis säga: ”Ni har vilande abonnemang hos oss som ligger och kostar. Ska vi ta bort dem?” Åkaren som tror att frågan är av omtanke låter sig sedan, med kraftigt sänkt uppmärksamhet, vägledas genom sin smartphone. Texter som aldrig hinner läsas flimrar förbi och avslutas sedan med ett tryck på det mobila bankIDt. I värsta fall sitter man därefter fast i ett 60 månadersavtal, får lösa ut slutfaktura hos den operatör man är bunden till och kanske med en växellösning som man inte vill ha.
Dessa telefonförsäljande företag vet att kunden blir upprörd och vill ta sig ur det hela. Då avkrävs man på mer eller mindre dyra ”förlikningslösningar” på tiotusentals kronor för att komma ur det oönskade avtalet.
Rådet är att:
- tala inte med dessa telefonförsäljare om det inte är du som tagit kontakten
- lägg vänligt men bestämt på luren
- knappa INTE på din telefon efter försäljarens forcerade instruktioner
- skriv under inga omständigheter på ett avtal utan att läsa igenom det noga
Ni kan alltid kontakta SÅ Juridik innan ni skriver på, eller om ni har blivit utsatta för oseriösa telefonförsäljare.
Sveriges Åkeriföretag agerar för närvarande tillsammans med bland annat Svensk Handel för att försöka begränsa möjligheterna att bedriva oseriös telefonförsäljning.