Åkerinäringen behöver fler förare
Tove Winiger, politiskt ansvarig i Sveriges Åkeriföretag, konstaterar att organisationen under flera år fått indikationer från sina medlemmar om svårigheten med att hitta nya förare.
- Detta blev ännu påtagligare då kravet yrkeskompetensbevis (YKB) infördes hösten 2016, säger hon.
TYA:s senaste rapport visar att över hälften av åkeriföretagen behöver anställa inom det närmsta halvåret. På årsbasis uppskattas det behövas över 7 000 förare. TYA:s långsiktiga bedömning står fast - de närmsta 10 åren behövs mer än 50 000 nya förare. Samtidigt utbildas bara 3 000 – 3 500 nya förare varje år. Problemet ligger inte i att för få söker då TYA:s skolledarenkät för 2017 – 2018 visar dubbelt så många förstahandssökande till transportgymnasiet som det finns platser.
- Risken är stor att förarbristen nu kan komma att drabba slutkonsumenten vilket gör läget mycket allvarligt, säger Tove Winiger. Under sommaren har vi kunnat läsa om transportköpare som Ica och Postnord och deras problem att få ut varor i tid vilket känns oroande.
Tove Winiger framhåller att rekryteringsläget redan är akut samtidigt som branschen står inför stora pensionsavgångar.
- Åtgärder måste till nu – och förutom fler utbildningsplatser i gymnasieskolan måste åkerierna göra sin hemläxa, säger hon. Det måste gå att lättare kombinera jobb och familj, och yrkets status måste höjas för att attrahera nya generationer förare. En förares arbetsuppgifter är varierade och komplexa och innefattar självklart just att köra fordonet, men också service, lastsäkring, kundbemötande och hantering av komplexa IT-system. Åkerinäringen är en framtidsbransch, som garanterat ger jobb efter utbildning.
Text: Arne Andersson