NLA mötte EU-beslutsfattare – lyfte viktiga frågor om transportnäringens framtid
Sveriges Åkeriföretags VD, Oscar Hyléen, deltog tillsammans med ledare från NLA (Nordic Logistics Association), BGL (Tyskland) och FNTR (Frankrike) i ett möte i Bryssel den 4 mars. Under mötet träffade delegationen representanter från Europaparlamentet och EU-kommissionen för att diskutera de avgörande utmaningar som transportsektorn står inför.
Bland de viktiga frågorna som lyftes fram fanns:
En mer realistisk grön omställning
Transportsektorn behöver bättre förutsättningar för att kunna investera i fossilfria alternativ. Biogas och HVO bör ges större utrymme i omställningen, och utbyggnaden av laddinfrastruktur samt elnätets kapacitet måste prioriteras. NLA och dess samarbetspartners föreslår en tidig översyn av EU:s CO₂-mål för tunga fordon för att ge marknaden tid att anpassa sig.
Effektivare tillsyn av mobilitetspaketet
För att skapa en rättvis konkurrens måste EU säkerställa effektiv kontroll av reglerna i Mobilitetspaketet. Bland annat föreslås en utvärdering av beslutet att slopa kravet på att lastbilar ska återvända till etableringslandet var åttonde vecka – en åtgärd som tidigare bidragit till att minska antalet brevlådeföretag.
Lösningar på den akuta förarbristen
EU behöver göra det lättare att rekrytera nya yrkesförare, samtidigt som förarnas arbetsvillkor förbättras. Revisionen av körkortsdirektivet är ett viktigt steg i rätt riktning för att underlätta för unga att komma in i branschen. Dessutom lyfte NLA behovet av att förenkla reglerna för deltidsarbete för pensionerade förare och uppdatera direktiven för yrkesförarkompetens.
”Transportsektorn står vid ett vägskäl”
Under mötet betonade ledarna från NLA, FNTR och BGL att transportsektorn befinner sig i en utmanande ekonomisk situation, samtidigt som efterfrågan på transporter ökar. Tunga investeringar i grön teknik krävs, men stödet till transportnäringen är fortfarande otillräckligt.
– Vi behöver en politik som gör det möjligt att investera i omställningen samtidigt som vi behåller konkurrenskraften och en fungerande marknad. Det handlar om att stärka infrastrukturen, säkerställa en rättvis marknad och minska onödig byråkrati för åkeriföretagen, säger Oscar Hyléen, VD för Sveriges Åkeriföretag.
Mötet gav positiva signaler om att beslutsfattarna i både Europaparlamentet och EU-kommissionen har förståelse för transportnäringens utmaningar, men det är bara början – fler åtgärder krävs för att säkerställa en hållbar och konkurrenskraftig transportsektor i Europa.