Många möttes för att diskutera vinterväghållning
Arbetet med att förbättra vinterväghållningen på de svenska vägarna intensifieras. På onsdagen möttes representanter för Sveriges Åkeriföretag, Trafikverket, Svevia och ett flertal åkerier samt transportköpare i ett rundabordssamtal om utmaningarna och vägen framåt. Åkerinäringen har under många år larmat om den svåra situation som åkerier och förare ofta ställs inför under vintern. Tidigt i våras mötte Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana representanter för Sveriges Åkeriföretag i ett första samtal om utmaningarna och de problem som blivit extra synliga under den vinter som då ännu inte var riktigt över. Sedan dess har Trafikverket även fått ett regeringsuppdrag om att redogöra för åtgärder som myndigheten avser vidta för att förbättra förutsättningarna att hålla vägarna säkra och framkomliga. Som ett led i detta arbete träffades under onsdagen representanter för Trafikverket, driftentreprenören Svevia, åkerierna Tommy Nordbergh Åkeri, Roma Grus, HNT Schakt och Transport och Ironcroft, livsmedelsproducenten Skånemejerier, dagligvarujätten Ica samt Skogsindustrierna och Sveriges Åkeriföretag. Syftet var att lyssna på olika synpunkter och identifiera åtgärder för att tillsammans förbättra förutsättningarna för ökad framkomlighet på vägarna. En del av mötet ägnades åt att förmedla erfarenheter från åkeriernas sida. En av de viktigaste frågorna som lyftes var vikten av att göra arbetet med vinterväghållning mer attraktivt för förarna, för att motverka trenden att allt färre åkerier och förare är intresserade av uppdrag inom vägunderhåll. Några åkare kunde vittna om att stressen i arbetet ökat med åren och att många förare är rädda att bli ansvariga för olyckor när de inte upplever att de har förutsättningar att göra ett tillräckligt bra jobb med vägen. En annan välbekant uppfattning som lyftes var att åtgärderna ofta sätts in för sent och att åkarna enligt avtalen inte har mandatet att själva bedöma när åtgärder ska sättas in. Det är en orsak till både för sena utryckningar och felaktiga åtgärder. Peter Svensson, sakkunnig inom teknik och infrastruktur på Sveriges Åkeriföretag, var en av tre representanter från Sveriges Åkeriföretag. Han uppfattade det som att det nu blivit tydligt för alla hur viktigt det är att logistikflödet på vägarna fungerar året om och hur stora konsekvenserna och kostnaderna blir när det inte gör det. Han noterade också att åkerierna vittnar om att kvaliteten på vägen kan skilja sig markant mellan olika driftområden, delvis beroende på att avtalen skiljer sig åt. – Det finns faktiskt platser där arbetet fungerar bra och det innebär rimligen att det skulle kunna fungera bättre på fler ställen, säger han efter mötet. Malin Holen, direktör för underhåll på Trafikverket, underströk hur viktig dialogen är och att aktörerna har olika perspektiv men delar samma vilja och mål att skapa god framkomlighet. – Det är bara genom en tydlig dialog, där vi gemensamt kan ringa in de åtgärder som ger störst effekt, som vi kan nå framgång. Dagens samtal gav en tydlig bild av läget, summerade Malin Holen. Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag, menar att åkerinäringen är mycket öppen för att lyssna på åsikter och idéer från Trafikverket och andra inblandade aktörer och bidra på alla sätt man kan för att förbättra situationen. – Men i grunden handlar det om att förutsättningarna måste justeras för att vi ska ha möjlighet att leverera ett bättre resultat. Vi tycker att framkomligheten på vägen ska vara en faktor i utvärderingen av hur uppdraget utförts och att åkerierna ska ha mandat att själva ta beslut om åtgärder – även förebyggande sådana. Avtalen sätter ramarna för vad vi kan åstadkomma. Jag är hoppfull om att våra kommande möten ska ge positiva resultat för den utveckling som vi, Trafikverket och andra aktörer gemensamt vill se. Mötet kommer att följas upp med en ny träff i oktober där även Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana ska delta. – Där hoppas vi på att få höra mer om Trafikverkets arbete med att förbättra förutsättningarna inför den kommande vintern. Medverkade på mötet gjorde representanter från flera åkerier och transportköpare, Trafikverket, Sveriges Åkeriföretag, Skogsindustrierna Samt Svevia. Foto: Mats Hellström