GPS-positionering
Då mycket i dagens samhälle innebär att vi ständigt är uppkopplade så innebär det också att vi ständigt är bevakade. Kameror, GPS:er, färdskrivare mm lämnar digitala spår efter oss. Sådana spår är i de flesta fall också att klassa som en personuppgift vilket innebär att GDPR blir tillämplig.
Det är därför viktigt att säkerställa att du som personuppgiftsansvarig har kontroll över de personuppgifter som samlas in och lagras i din verksamhet.
Förutom frågor om kamerabevakning, som vi pratade om i vår förra artikel, så kommer det in många frågor till oss som gäller GPS-positionering. När, var och hur är det tillåtet att installera GPS-puckar och att spåra fordon via GPS? Vad behöver ni tänka på i er verksamhet före och under tiden ni spårar?
Det finns många fördelar med att använda GPS-positionering, exempelvis för att kunna spåra fordon och gods, fördelning av resurser, beräkna transportsträckor och leveranstider samt för fakturaunderlag, att förhindra olyckor och för elektroniska körjournaler.
Då spårning anses vara ett starkt ingrepp i integriteten måste man kunna visa att samma syfte inte kan uppnås på annat, mindre integritetskänsligt sätt. Om ett arbetsfordon får användas privat bör arbetstagaren kunna stänga av spårningen dels tillfälligt under dagen, exempelvis vid ett läkarbesök, dels vid arbetsdagen/arbetspassets slut.
Att följa GDPR innebär många gånger att ”ha koll” på vilka personuppgifter som behandlas i ens verksamhet och att säkerställa att behandlingen har laglig grund och är ändamålsbegränsat, att uppgifterna lagras och hanteras korrekt samt att man lämnat behövlig information till de som berörs. Om en extern leverantör anlitas måste ett personuppgiftsbiträdesavtal i många fall upprättas.
Att ha gjort dokumenterade riskbedömningar/konsekvensbedömningar är i de flesta fall ett krav som även gör din egen uppföljning enklare.
Även om det känns som att GDPR är ”över” så är det tvärtom ett ständigt pågående arbete i den dagliga verksamheten. Känner ni ett behov av stöttning i ert arbete med dokumentationen? Kontakta då våra jurister för hjälp och vägledning.
Branschens Manual - GDPR uppförandekod
Uppförandekoden är tänkt som ett verktyg och ett stöd i våra medlemsföretags arbete med GDPR och besvarar GDPR-relaterade frågor som relaterar till vad som är unikt för vår bransch. Exempelvis finns kapitel om färdskrivardata, behörighetskontroller, kameraövervakning och nykterhetskontroller. Som medlem i Sveriges Åkeriföretag hittar ni manualen här.
Aktuellt från SÅ Juridik
Lyssna på vårt senaste poddavsnitt – våra jurister sammanfattar 2024
I det senaste avsnittet av vår podd diskuterar SÅ:s jurister flera aktuella ämnen från året som gått som berör åkerinäringen.
Tjänsten SÅ Lagnytt upphör vid årsskiftet 2024-2025
Vid årsskiftet 2024-2025 upphör tjänsten SÅ Lagnytt och kommer inte längre att erbjudas inom medlemskapet i Sveriges Åkeriföretag. SÅ Lagnytt gav dig som medlem en generell översikt över alla lagar och regler som kan vara aktuella för din verksamhet.
Bulk20 - Nu på engelska
Nu lanserar vi Bulk20 på engelska. Bulk20 är Sveriges Åkeriföretags allmänna bestämmelser för bulktransporter.
Risk för sanktioner med fel färdskrivare i internationell trafik
Från den 21 augusti 2023 ska nyregistrerade tunga fordon ha en smart färdskrivare version 2 installerad. På grund av brist har vissa fordon fått en äldre version installerad, vilket kan leda till sanktioner i internationell trafik. Sverige har ett tillfälligt undantag från sanktioner, men reglerna kan vara strängare i andra länder. Kontrollera därför alltid vad som gäller i respektive land för att undvika böter.
Säkrare arbetsplatser genom systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsmiljöverket har identifierat brister inom transportbranschen vid lastning och lossning på byggarbetsplatser. Sveriges Åkeriföretag vill betona vikten av att du som arbetsgivare bedriver ett aktivt arbetsmiljöarbete för att minska risker för olyckor och ohälsa
Oklarheter i implementeringen av nya färdskrivaren
Under de närmsta två åren ska den nya smarta färdskrivaren version 2 installeras i alla färdskrivarpliktiga fordon i EU. Men tekniken verkar inte vara helt tillförlitlig. Samtidigt verkar EU-kommissionen vilja vänta och se hur resultatet blir, i stället för att skjuta fram implementeringen. En märklig hållning, menar Sveriges Åkeriföretag i en intervju till Svensk Åkeritidning.
Juristernas sommartips - tänk på detta!
Läs dessa värdefulla tips och råd från Sveriges Åkeriföretags jurister om saker att tänka extra på just inför och under sommarsemestern. Bedragarna tar nämligen inte semester.
Vill ni veta mer om Styrelsearbete?
Har ni kommande förändringar på gång i er styrelse, kanske flera nya ledamöter eller önskar ni bara lite uppfräschning i era kunskaper kring styrelsearbetet?
Många frågor besvaras i GDPR-manualen
Du vet väl om att vi har en GDPR-manual med grundläggande information kopplat till GDPR. Den uppdateras löpande och finns att läsa när du som medlem är inloggad på vår hemsida.
Webinarium Alltrans 2007
Missade du Alltranswebinariet den 19 januari? Misströsta ej, här kommer efterinspelningen av presentationen tillsammans med en inspelning som svarar på de frågor som ställdes.
Sandra Popovic
Jurist
010-510 54 33
sandra.popovic@akeri.se