Eftermontering av färdskrivare – förlängd övergångsperiod till 28 februari 2025

Publicerad 2025-01-16 / 11:48 av Charlotta.Nilsson i Nyheter

Senast den 31 december 2024 ska tunga fordon som utför internationella transporter, och som omfattas av EU:s regelverk om kör- och vilotider, vara utrustade med smarta färdskrivare version 1 eller 2. Det regleras i artikel 3.4 i förordning (EU) 165/2014.

Fordon som är registrerade före den 15 juni 2019 har antingen en analog eller en digital färdskrivare installerad. Från och med den 31 december 2024 ska fordon, som alltjämt har en analog eller digital färdskrivare, vara utrustade med smart färdskrivare version 2 om de ska användas vid internationella transporter. 

Under 2024 har arbetet med att uppgradera färdskrivare i tunga fordon stött på flera hinder, bland annat tekniska problem och begränsad tillgång på verkstadstider. Både medlemsstater och branschorganisationer har under hösten uttryckt oro över att bytet av färdskrivare inte går i den takt som behövs. EU-kommissionens uppskattningar visar att mellan 5 och 15 procent av fordonen ännu inte uppfyller kraven, vilket varierar mellan olika länder.

För att underlätta omställningen har EU-kommissionen tillsammans med medlemsstaterna beslutat om en förlängd övergångsperiod av ”lärande och utbildning” till den 28 februari 2025. Under denna period ska fokus ligga på att informera och utbilda förare samt transportföretag om de nya reglerna. Kontrollmyndigheterna förväntas prioritera vägledning och kunskapsspridning, snarare än att omedelbart tillämpa sanktioner.

Fordon som är registrerade från den 15 juni 2019 till den 20 augusti 2023 har en smart färdskrivare version 1 installerad. Tiden går fort och var uppmärksam på att ni bara får fortsätta att köra i internationell trafik med sådan färdskrivare fram till den 18 augusti 2025. Därefter måste en smart färdskrivare version 2 också eftermonteras om de nyttjas i internationell trafik. Läs mer på: Färdskrivare - Transportstyrelsen

Om du inte har en smart färdskrivare version 1 eller 2, och måste göra en internationell transport, är det viktigt att ta reda på vad som gäller i de aktuella länderna.Det är därför fortsatt viktigt att kontrollera vilka regler som gäller i respektive land.

Mer detaljerad information finns bland annat tillgänglig på EU-kommissionens webbplats under avsnittet ”other guidance”, Tachographs - European Commission.