Utmanande löneförhandlingar

Publicerad mån, 05/15/2023 - 15:10

Löneavtalet för transportbranschen gick i lås, trots knepiga förutsättningar. Här ger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, sin syn på årets förhandlingar.

Hur sammanfattar du årets lönerörelse?
– Det har varit tuffa förhandlingar. Det brukar man ju säga, men i år har förhandlingen skett i en miljö som vi inte är vana vid. En osäker omvärld, prisökningar på drivmedel och hög inflation. Men det har ändå gått helt okej och vi landade i en balanserad överenskommelse inom ramen för märket som sätts av industrin. Jag tycker att vi har ansträngt oss från båda sidor.

Vad sticker ut i förhandlingarna detta år?
– Det är första gången sedan Industriavtalet togs fram 1997 som vi haft en situation med hög inflation under förhandlingarna. Vi kan också konstatera att vår största motpart, Transportarbetareförbundet, ställde sig utanför LO:s samordning i förhandlingen. Det är ovanligt. Men vi lyckades ändå nå ett förhandlingsavtal och landa på märket.

Finns det några vinnare eller förlorare?
– Ramen för fördelningen är 4,1 procent ökning i år och 3,3 nästa år. Vissa grupper har fått något mer och vissa har fått något mindre. Det beror framför allt på att vi kommit överens om att ge lite mer till yrkesgrupper där det är särskilt svårt att hitta personal. I hamnavtalet landade vi också på en något högre summa, men vi fick i stället igenom ändringar i arbetstidsreglerna som är bra för bolagen. Den här typen av kompromisser är rätt vanliga.

Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen. Foto: Ryno Quantz