Transportstyrelsen: inget förslag om längre dubbdäcksperiod
Transportstyrelsen ser inte tillräckliga skäl att ändra datumet för dubbdäcksförbud på våren. Ett senarelagt datum skulle riskera att påverka luftkvaliteten negativt. Det framkommer i den utredningsrapport som i dag lämnas över till regeringen.
I oktober 2023 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten var att undersöka möjligheterna att förlänga dubbdäcksperioden med två veckor på våren för att ge bilister rimliga förutsättningar att byta däck och minska stressen och arbetsbelastningen inom däck- och verkstadsbranschen.
I dag ska en bil ha vinterdäck när det råder vinterväglag mellan perioden 1 december och 31 mars. Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck om det inte är eller väntas bli vinterväglag. Syftet med förbudet är att minska den negativa påverkan på luftkvaliteten som dubbdäcken ger och minska vägslitaget.
Transportstyrelsen har inhämtat synpunkter från däck- och verkstadsbranschen, Polismyndigheten, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Naturvårdsverket samt trafiksäkerhetsmyndigheter i Finland och Norge. En enkätundersökning med 6 700 svarande har också genomförts tillsammans med organisationen M Sverige med frågor om däckanvändning och uppfattning om däckregler.
I studien har det enligt Transportstyrelsen inte framkommit något som tyder på att nuvarande datum innebär några större problem utifrån trafiksäkerhet eller tillgänglighet till transportsystemet. Enligt svaren i enkätundersökningen upplever också dubbdäcksanvändare att gällande datum fungerar generellt.
Transportstyrelsen hänvisar också till att de senaste årens studier och utredningar entydigt identifierat dubbdäcksanvändningen som främsta orsak till höga partikelhalter i Sverige samt att nya beräkningar visar att två veckors senarelagt datum för dubbdäcksförbud på våren ökar halterna av partiklar PM10 i luften och gör det svårare att uppnå miljökvalitetsmål och miljökvalitetsnormer för luftkvalitet.
– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har också utrett om reglerna behöver utvecklas för att ta större hänsyn till de olika förutsättningar som gäller i Sverige. Bedömningen är att olika krav i olika delar av landet riskerar att bli komplicerade och svårbegripbara. Regelverket tillåter dessutom redan dubbdäcksanvändning vid behov.
Om PM10-partiklar
Grova partiklar (med en diameter upp till 10 mikrometer) bildas exempelvis vid slitage av däck, vägar och bromsar samt vid förbränning. När dessa partiklar andas in kan de nå ner i andningsorganen och orsaka negativa hälsoeffekter både på kort och lång sikt.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se