Toyota satsar på vätgas i Europa

Publicerad fre, 12/08/2023 - 10:57

Toyota Motor Europe ska etablera en lokal affärsverksamhet inom vätgassektorn i Europa, Hydrogen Factory Europe. Satsningen omfattar allt från utveckling och produktion till försäljning och eftermarknad.

Den nya affärsenheten kommer att ansvara för att producera ett ökat antal bränslecellsystem och stödja en bredare grupp av kommersiella partnerskap, i linje med företagets strategi för att uppnå koldioxidneutralitet i Europa till 2040. Toyota räknar med att Europa kommer att vara en av världens största marknader för vätgas och bränslecellsteknik år 2030. 

Toyota pekar på växande investeringar och regleringsåtgärder som uppmuntrar utveckling och marknadstillväxt i Europa, exempelvis Europakommissionens gröna giv som bland annat omfattar investeringar på 45 miljarder euro i grön vätgas till 2027 och EU:s transportinfrastrukturfond som har avsatt 284 miljoner euro för uppförande av vätgastankstationer. Man lyfter också upp EU-direktivet om förnybar energi (REDIII) och planerna på att bygga vätgastankstationer med som mest 20 mils intervall längs TEN-T-nätverket på beslut som gör Europa till en intressant marknad.

Toyota introducerade 2015 världens första massproducerade bränslecells-sedan, Mirai, och sedan dess primärt satsat på lätta fordon. Den inriktningen ska nu breddas till tyngre fordon. Fordonsgiganten har inlett flera olika samarbeten på lastbilsmarknaden i Europa, inom den marina sektorn och inom konvertering av dieseldrivna bussar.

Den nya bränslecellstekniken som Toyota planerar att introduceras 2026 ska leverera ännu högre effekt än dagens teknik. Räckvidden beräknad öka med 20 procent, samtidigt som andra tekniska framsteg och ökade produktionsvolymer bidrar till att sänka kostnaderna med mer än en tredjedel. 

Toyota undersöker också potentialen för skalbara bränslecellsstackar med olika effekt samt olika design av vätgastankar med komplexa former, kompatibla med fordon av olika storlekar.

Bränslecellsdriven Toyota Hilux.