Svårt att öka antalet godstransporter på järnväg

Publicerad tors, 06/29/2023 - 22:21

Godstransportköpare ser stora möjligheter att frakta mer gods på järnvägen, men bristen på kapacitet och punktlighet ses som hinder. Det framkommer i en ny rapport från Transportsstyrelsen.

Vartannat år gör Transportstyrelsen en kvalitativ marknadsundersökning bland godstransportköpare för att få deras syn på hur det fungerar att frakta varor på järnväg. Det är den undersökningen som den nya rapporten ”Godstransportköparnas syn på järnvägsmarknaden 2022” bygger på.

Rapporten lyfter fram att de som köper godstransporter ser att järnvägens stordriftsfördelar framför allt kommer till sin rätt vid längre sändningar av tungt och volymkrävande gods. De ser också positivt på möjligheten att frakta mer gods på järnvägen i framtiden, då det ses som ett bra val ur miljöhänsyn.

– Det är därför oroande att de upplever att utvecklingen i branschen stagnerat och att järnvägen snarare har förlorat i konkurrenskraft jämfört med godstransporter på väg, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transsportstyrelsen.

Järnvägen ses idag inte som ett reellt alternativ när det är kritiskt att godset kommer fram i tid. Det är synpunkter som har funnits med i tidigare rapporter, även innan Trafikverkets nya planeringssystem ”Marknadsanpassad planering av kapacitet” sjösattes. Problemen med bland annat sena körplaner och omfattande väntetider på mötesstationer har till och med förvärrats ytterligare efter att det nya planeringssystemet infördes, menar Transportstyrelsen och det har fått till följd att aktörernas förtroende för järnvägen försämrats ytterligare den senaste tiden.

Ett annat hinder som tas upp i rapporten rör järnvägens kapacitet, där vissa menar att det idag saknas tillräcklig kapacitet för att möta deras behov. Andelen gods som går på järnväg har varit relativt konstant över tid, konstaterar Transportstyrelsen.

Många vill köra fler långa transporter på järnväg, men kapacitet och planering utgör hinder.