Stora parkeringssvårigheter för åkerierna

Publicerad tis, 01/23/2024 - 11:26

Det finns ett akut och omfattande behov av åtgärder inom i princip alla områden som rör parkering, rast- och omkopplingsplatser för tung trafik. Det visar en enkät som åkerinäringen i de nordiska länderna nu sammanställt.

Enkäten skickades ut till medlemmar i Sveriges Åkeriföretag och andra nordiska branschorganisationer inom åkerinäringen under november 2023. Resultaten baseras på 664 respondenter. Den ger en omfattande förståelse för utmaningar och önskemål som yrkesförare har och en tydlig bild av läget just nu. 

– Även något så statiskt och stabilt som vägar behöver tas om hand och förbättras löpande, det har varit eftersatt länge och nu krävs en helhetssyn och samordning mellan olika aktörer för att tillgodose behoven hos både förare och näringsliv, säger Peter Svensson, ansvarig för teknik och infrastruktur på Sveriges Åkeriföretag.

Rapporten utifrån enkätsvaren visar hur nödvändigt det är med utökade och förbättrade parkeringsmöjligheter för att hantera det ökade trycket av godstransporter, både på kort och lång sikt. 

Utöver behovet av fler parkeringsplatser visar rapporten också vikten av att investera i utbyggd laddinfrastruktur. Med elfordonens lägre räckvidd behövs ibland fler stopp för laddning och vila, vilket i sig ökar trycket på parkeringar och laddplatser. Det finns också önskemål om fler anläggningar längs vägen som erbjuder servicefaciliteter med mat, kiosk, dusch och toalett. Det är av särskild vikt för förare under rast och dygnsvila och dessa faciliteter behöver på ett strategiskt sätt integreras i transportinfrastrukturen, men ar Sveriges Åkeriföretag.
  
– För att möta våra medlemmars krav och säkerställa en hållbar transportinfrastruktur krävs samverkan mellan olika aktörer. Statliga vägmyndigheter bör prioritera och implementera byggandet av fler tillgängliga parkeringsplatser, medan kommuner bör anpassa sina ytor och industriområden för att hantera godsflöden och erbjuda förare möjlighet till rast och vila vid leveranspunkter, säger Peter Svensson.
 
Investeringar från näringslivet kan också vara viktigt för att skapa fler möjligheter till parkering med service, något som inte bara skulle stödja förare utan även bidra till ökad säkerhet i områden där parkeringar ofta är utsatta. 


Några resultat från enkäten
- 93 % anger att antalet parkeringsplatser och omkopplingsplatser inte täcker företagens behov.
- 91 % tycker att det är svårt eller mycket svårt att få plats på parkeringsplatser vid transporter med överdimensionerat gods. 
- 63 % anger att det inte fungerar med att anpassa kör- och vilotidsreglerna med befintliga parkeringsplatser längs vägnätet.
- 82 % vill se större parkeringsplatser, 57 % vill se längre parkeringsfickor. 54 % vill se bredare parkeringsfickor och 57 % vill se tydligare avgränsning mellan tyngre lastbilar och personbilar.
 - På frågan om var det behövs fler parkeringsplatser anser endast 0,3 % att det räcker som det är idag. 87 % efterlyser fler parkeringsplatser längs det större vägnätet, 67 % saknar parkeringsplatser nära storstäder, 59 % saknar platser utmed det mindre vägnätet och 50 % vill se fler parkeringsplatser i städer.

Enkäten innehåller svar från 664 respondenter.
 

Parkerade lastbilar i närheten av Stockholm. Det är ofta trångt, och mest akut är läget längs de större vägarna, enligt en ny enkät. Foto: Istockphoto.com