Starkt år för Scania Sverige

Publicerad fre, 01/12/2024 - 08:12

2023 blev ett starkt år för Scania Sverige, trots utmaningar med komponentbrist och konjunkturnedgång. Med 2 856 nyregistreringar under 2023 nådde bolaget en marknadsandel på 43,1 procent.

Det totala antalet nyregistreringar (alla märken) 2023 landade totalt på 6 628, en ökning med drygt 20 procent jämfört med 2022 års 5 489 och det näst högsta antalet någonsin. Scanias registreringar under året blev 2 856 fordon vilket innebar att marknadsandelen ökade från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023. Scania blev också största märke i Sverige 2023 räknat på registreringar av lastbilar med förbränningsmotorer.

– Det handlar om V8-motorerna för de riktigt tunga transporterna och förstås den nya Super-drivlinan som åkerierna nu hunnit köra in sig på. Super-motorn har marknadens lägsta bränsleförbrukning enligt flera jämförelsetest, säger David Källsäter, vd Scania Sverige.

Andelen hållbara tunga fordon (RME, gas, helelektriska och hybridlösningar) av totalt antal registrerade fordon uppgick till 24,2 procent av Scanias registrerade fordon, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med 2022.

Antalet registrerade elfordon i branschen landade på 288 under 2023, att jämföra med 166 under 2022. Det innebär en ökning på 73,5 procent.

Scania gjorde, trots utmaningar i leverantörskedjan med bland annat komponentbrist, ett mycket starkt år för registreringar av tunga ellastbilar i de lägre effektklasserna och de typiskt urbana transporterna.

– Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger David Källsäter.

Nyligen inledde Scania serieproduktionen av de regionala ellastbilarna upp till 64 ton och nästa år lanseras elfordon för fjärrtransporter.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassilinje för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler. Det täta samarbetet med Northvolt möjliggör batterier optimerade för våra fordon och våra nordiska förhållanden som håller fordonet rullande i upp till 150 000 mil, säger David Källsäter.

Scania har som målsättning att bygga världens mest hållbara ellastbil. Nyligen införde Scania gröna inköpskrav på sina leverantörer av stål, batterier, aluminium och gjutjärn. Det innebär att i förhandlingar om framtida, och översyn av befintliga, kontrakt kommer krav på gröna teknologier finnas med. Företaget var också den första lastbilstillverkaren som satte upp vetenskapliga mål i enlighet med Science based target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Scanias nya effektiva drivlina har nu etablerat sig på marknaden.