Scania lanserar nya växellådor för tung drift

Publicerad fre, 05/05/2023 - 09:54

Scanias G25CM- och G33CM-program för växellådor ska få två nya tillägg. De nya alternativen riktar sig mot tunga tillämpningar inom exempelvis gruvindustrin.

Genom en kraftigare planetväxel menar Scania att man nu erbjuder en lösning med branschens smartaste kombination av robusthet, smidig växling och bränsleekonomi.

– Genom att tillföra dessa möjligheter visar vi ännu tydligare att vi menar allvar med vårt XT-program och vårt erbjudande för gruvindustrin, säger Stefan Dorski, chef för Scania Trucks. Deras förmåga att klara de typer av utmaningar som lastbilar i tuff drift står inför kommer att göra skillnad när det gäller tillgänglighet och servicekostnader för kunderna.

Scanias senaste generation av automatiserade växellådor lanserades 2020 och gav bland annat ökad bränsle- och transporteffektivitet och minskad vikt. Genom ett brett spann (tillsammans med tillhörande bakaxelväxling) kunde motorn genom den nya växellådan arbeta på lågt varvtal med ändå ge fullt vridmoment. De helt nya varianterna får nu samma beteckning, men med ett H (för heavy) i stället för M i slutet.

– Scanias erbjudande för de tuffaste tillämpningarna har aldrig varit starkare. Utöver vårt heltäckande erbjudande av motorer kan vi med detta tillägg, i kombination med det breda utbudet av axelavstånd, i ännu högre utsträckning tillgodose behoven för de mest krävande och tyngsta tillämpningar i lastbilsbranschen, säger Eduardo Landeo, produktchef på Scania Trucks

Tunga lastbilsekipage med höga tågvikter använder sig oftast av 6x4 med boggibakaxlar som har “hög” utväxling. I bergsområden och andra platser med högt rullmotstånd medför detta hög påfrestning på den utgående axeln i växellådan. Hög bakaxelutväxling, vanligtvis i kombination med navreduktion, innebär fördelar i starten varvid lastbilen får ökad kraft men ger också högre motorvarvtal i marschhastighet. Utmaningen är enligt Scania att finna den optimala balansen mellan bakaxelväxling och den aktuella driften. Egenskaperna hos de nya växellådorna innebär att lastbilarna nu kan utnyttja snabbare växling samtidigt som de behåller andra eftersträvade faktorer.

Scanias nya växellådor för tung drift har bland annat en bredare planetväxel som.