Ny vallatrailer ger arbetsmiljö i världsklass
När världscupen i längdskidor drar i gång för säsongen i finska Ruka i slutet av månaden kommer Sverige dit med en helt ny och världsunik vallatrailer. Svensk Åkeritidning var med på premiärvisningen utanför Strawberry Arena i Solna.
Det är inte bara de svenska damerna som varit världsledande i längdskidvärlden. Utrustningsmässigt har Sverige länge haft ett trumfkort i form av världens bästa vallatrailer. Nu är den på väg att säljas till italienska landslaget, och in kommer en helt nybyggd trailer från Scania‚ 20 kvadratmeter större i utfällt läge och med ett nytt reningssystem som ska göra den annars potentiellt hälsoskadliga luften i en vallatrailer eller vallabod mycket bättre att andas.
Svensk Åkeritidning var med när ekipaget presenterades under en pressvisning utanför Strawberry Arena i Solna några veckor innan världscuppremiären. På plats fanns landslagets längdchef Lars Öberg, vallachefen Anders Svanebo, flera åkare samt representanter för Scania och påbyggaren SKAB.
Elsystemet är byggt för att kunna fungera på bara 32 ampere, trots energikrävande verktyg och funktioner såsom tiotalet vallajärn och dammsugare. Exempelvis finns flera ”effektvakter” installerade som drar ner värmen tillfälligt om det är många verktyg i gång samtidigt. För att skapa en bättre och mer hälsosam arbetsmiljö filtreras luften som under arbetets gång blir full av partiklar från vallaprodukterna. Samtidigt återförs mycket av värmen genom ett system med luftvärmeväxlare som består av sex värmeåtervinningsaggregat med kapacitet att hantera lika många stora villor. Den höga kapaciteten innebär att luften vid full drift byts omkring 25 gånger på bara en timme.
I utfällt arbetsläge har trailern en golvyta om 80 kvadratmeter, och ett 20 kvadratmeter stort ”källarutrymme”. Ihopfälld är golvytan bara 33 kvadrat. Med full uppsättning skidor och vallautrustning beräknas ekipaget väga ca 20 ton, långt under totala maxvikten på 30 ton.
Lars Öberg berättar att det förhållandevis låga amperetalet är bra både då det sparar el och för att säkra att elsystemet på plats inte överbelastas. Landslaget har många gånger varit med om att säkringar gått på grund av överbelastning på platsen.
Ebba Andersson, en av toppåkarna det svenska landslaget, ser framför sig att trailern kan ge en viss fördel i kampen om att ha de bästa skidorna.
– Det blir förhoppningsvis blir lite mer struktur för vallarna. Det är betydligt mer spejs och har man det är det lättare att hålla ordning och få en bättre överblick. Vallningen är väldigt komplex med många delar som ska klaffa med varandra. Jag vet ju vilken hög klass den tidigare trailern har hållit och nu är den här en uppdatering från det. Så man förväntar sig inget annat än att den ska vara bättre, säger hon.
Andreas Claesson, försäljningschef på SKAB-Gruppen, berättar att SKAB under åren byggt hela nio olika vallatrailrar och att den senaste är byggt bland annat för att hålla riktigt länge och för att vara extra snabb att få igång när ekipaget äntrat tävlingsarenan.
– Jag tippar på att det tar 15–20 minuter att komma i gång med den här trailern. Det är en stor skillnad från tidigare.
Om fordonet
Tillverkare: Scania, tillsammans med påbyggaren SKAB.
Motor: Scania Super, 13 liter, 6-cylindrar, 368 kWh/500 hk med högsta vridmoment om 2650 Nm.
Drivmedel: Kan köras på diesel, HVO och biodiesel. Landslaget kör främst på HVO.
Växellåda: G33 (Scanias senaste) med ett möjligt vridmoment upp till 3300 Nm.
Axelkonfiguration: 6x2 med hjulbas 3150
Hytt: CR20 med högt tak och luftriktarpaket
Säkerhet: Bland annat sidodetekteringssystem för att skydda gångtrafikanter och fordon i döda vinkeln. 6 integrerade led-ljus för bra och säker sikt.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se