Ny generation anläggningsfordon

Publicerad tors, 04/06/2023 - 10:13

DAF:s nya X-generation av tunga lastbilar kompletteras nu med dubbeldrivna dragbilar och lastbilar för tillämpningar på vägar och i terräng. Det handlar om modellerna XDC och XFC Construction som nu även finns i versioner med axelkonfigurationer för 4x2, samt nya extra robusta versioner av XD och XF.

Modellerna XDC och XFC, som utgör den nya generations anläggningsfordon hos DAF, kännetecknas av en svart grill och en robust stötfångare i stål. Den har också en kylarskyddsplatta i stål och två underhållsfria led-dimljus som sitter djupt infällda i stötfångaren för maximalt skydd. Ett flexibelt nedre steg finns tillgängligt som tillval. 

Den markfria gången är upp till 40 centimeter med en ingångsvinkel på 25 grader, idealiskt för tillämpningar som kräver regelbunden terrängkörning menar DAF. XDC och XFC finns med axelkonfigurationerna 8x4, 6x4 och – för första gången – 4x2.

För att kunna uppnå utmärkt grepp under tuffa förhållanden finns ett brett urval av dubbeldrivna tandem med lågt underhållsbehov: från en lätt tandem på 19 ton med enkel reduktion (SR1132T), bladfjädring och skiv- eller trumbromsar till versioner på 21 och 26 ton (SR1360T) med enkel reduktion, skivbromsar och luftfjädring. Tandem på 21 och 26 ton finns även med navreduktion (HR1670T) för tuffa tillämpningar och terrängkörning. Alla tandem finns med ett brett urval av alternativ för bakaxelutväxling från 3,46:1 till 7,21:1 för att perfekt anpassa specifikationen till den enskilda uppgiften.

Hela utbudet med tandemuppsättningar från DAF finns tillgängliga för nya generationens 6x4- och 8x4-fordonen för användning på vägar, som behöver kunna uppnå utmärkt grepp och hög lastkapacitet. 6x4- och 8x4-lastbilarna finns tillgängliga som XD och XF. 6x4-dragbilen och 8x4-dragbilen med styrd löpaxel finns tillgängliga som XG och XG+. Den tunga 8x4-dragbilen med styrd pusheraxel för exceptionella transporttillämpningar finns tillgänglig som XF, XG och XG+. För tillämpningar som ibland kan kräva extra grepp ett alternativ för hydraulisk framhjulsdrivning för 4x2-dragbilsversioner av XD, XDC, XF och XFC.

Serierna XD Extra Robust och XF Extra Robust kombinerar de robusta hytterna på XDC och XFC med ett chassi för körning på vägar. En lösning främst för byggsektorn och kommunala sektorn som söker låg sårbarhet men inte full terrängkapacitet.

Modellprogrammet omfattar också en komplett serie varianter med 4 axlar och enkeldrivning för tillämpningar på väg, idealiska fordon för transport av tunga containrar, rensning av avlopp och avfallshantering med tunga sopbilar.

Den aerodynamiska designen tillsammans med de senaste Paccar MX-11- och MX-13-drivlinorna med Traxon-växellåda ska borga för låg bränsleförbrukning. Växellådan kan också fås med särskild programvara för terrängkörning och en ASR-frånkopplingsfunktion och Rock-Free-funktioner för start vid halt väglag och möjlighet till snabb ”gungning” av fordonet.

Motorkraftuttaget kan fås med två olika placeringar beroende på tillämpning och indirekta kraftuttagsalternativ kan monteras framtill på motorn för lastsystem med krok eller tippvagnar.

Alla lastbilar har stor vindruta, ultralåga bälteslinjer, fönster med trottoarvy (som tillval) och den senaste tekniken som DAF Digital Vision System och DAF Corner View.

DAF lanserar nu anläggningsvarianterna av sin nya generation tunga lastbilar.