Lyckat test av Scanias nya snabbladdningssystem

Publicerad ons, 05/10/2023 - 09:37

Scania har genomfört ett lyckat test med sitt pilotsystem för megawattladdning som utvecklas av ABB E-mobility. Tekniken ska göra det möjligt att halvera laddningstiden för tunga fordon.

De första testerna, som ska visa att det är tekniskt genomförbart med högeffektsladdning, är ett första steg på vägen mot att ta fram ett färdigt MCS-system för ABB E-mobility.

Systemet innebär en laddningsstandard som innebär laddare med effekt på från början 1 500 ampere och så småningom upp till hela 3 000 ampere. Standarden utvecklas i samarbete med Char IN.

MCS-tekniken anses vara avgörande för att göra det tillräckligt attraktivt att använda batterielektriska lastbilar på långa sträckor där föraren överskrider de 4,5 timmar i körtid som kör- och vilotiderna tillåter innan rast på 45 minuter tas. Under rasten kan lastbilen behöva ladda tillräckligt för att köras i ytterligare 4,5 timmar. På grund av batteriernas storlek är det viktigt med både snabb och kraftfull laddning, konstaterar Scania som har som mål att hälften av alla sålda fordon 2030 ska vara eldrivna.

– För att nå detta mål krävs infrastruktur och MCS är en viktig pusselbit för infrastrukturen framöver, säger Fredrik Allard, chef för e-mobility på Scania.

Från och med i år kan Scania erbjuda lastbilar med MCS-standardkontakt till kunder med specifika och uttalade behov, med produktionsstart 2024. ABB E-mobility planerar att introducera nästa generation av sin MCS-teknik i slutet av 2024 eller början av 2025.

Snabbladdning är avgörande för att elektriska lastbilar ska kunna bli stort även på längre sträckor.