Heta lastbilar och svala personbilar

Publicerad tors, 08/10/2023 - 21:24

Antalet nyregistrerade personbilar minskade marginellt i juli jämfört med samma månad i fjol. Eldrivet fortsätter att gå starkt på personbilssidan trots borttagen bonus, vilket förklaras av att företagen fortfarande är intresserade av el. För lastbilarna tog registreringarna ett rejält steg uppåt. En orsak är att leveransförmågan stärkts hos tillverkarna. Det är några av slutsatserna från Mobility Swedens senaste rapport om nyregistreringar.

Antalet nyregistrerade personbilar minskade med tre procent i juli jämfört med samma månad i fjol. För årets sju första månader handlar det om en total minskning med 2,5 procent jämfört med 2022. De relativt höga siffrorna, trots lågkonjunkturen, är drivet av kortare leveranstider och stora orderböcker enligt Mobility Sweden. Det har pratats mycket om ett fallande intresse för elbilar som en konsekvens av den borttagna elbilspremien. Privatmarknaden har också kallnat rejält enligt Mobillity Sweden, men på företagssidan verkar elbilar vara fortsatt heta. Samtidigt är många av de bilar som registrerats hittills i år beställda innan bonusen togs bort. Totalt utgjordes hela 60 procent av nyregistreringarna av laddbara bilar, där rena elbilar stod för 37,5 procentenheter och hybrider för 22,4 procent. 2022 var andelen laddbara nyregistrerade personbilar 50 procent.

Om personbilarna går trögt över lag så är det desto mer fart på lastbilssidan. Nyregistreringarna av både lätta och tunga lastbilar visade på en stark juli månad med 31 respektive 17 procents ökning jämfört med förra året. Ökningen tillskrivs en lättad situation på leveranssidan. Eldrivna lätta lastbilar går också starkt framåt, från 15 procent av totalen juli 2022 till 24 procent samma månad i år.

– Trots utmaningar med inflation, höga räntor och svagare konjunktur fortsätter tunga och lätta lastbilar att gå starkt. Transportvolymer ligger fortfarande på en relativt hög nivå, samtidigt som åkerierna vill förnya sina fordonsparker. För lastbilar och bussar har elektrifieringen däremot inte kommit lika långt, därför krävs det fortsatt kostnadseffektiva styrmedel och långsiktiga förutsättningar för branschens omställning, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman.

Färre fossildrivna bilar säljs, trots borttagen elbilsbonus. Foto: Istockphoto