Halva energiåtgången för ellastbil i landsvägstest
Mercedes-Benz E-Actros har som första ellastbil genomfört tyska Trucker Magazines ”Supertest”. Efter 36 mils körning på de sydtyska landsvägarna hade fordonet 29 procent laddning kvar. Räknat i använda kilowattimmar var det häften så mycket energi som för motsvarande diesellastbil.
Tyska Trucker Magazines årliga test sker i verklig trafik på en 36,3 mil lång slinga från Nürnberg till München och tillbaka. Slingan är kraftigt kuperad och innehåller både motorvägs- och landsvägssträckor.
Alla bilar i testet var i 4x2-utförande, med identiska 3-axlade trailrar med 24 tons bruttovikt. För E-Actros 600 betyder det en samlad bruttovikt på 36 ton.
Lastbilen har tre batteripaket på totalt ca 600 kWh och två motorer som tillsammans kan ge upp till hela 854 hästkrafter. Drivningen sker via en 4-växlad transmission.
Målet med deltagandet i testet var att visa att den angivna räckvidden på 50 mil stämmer.
När trailern kopplades på var batteriet fulladdat. Vädret var kallt med regn och blåst. När de 363 kilometerna var avklarade visade displayen att batterierna hade 29 procent laddning kvar, vilket innebär att lastbilen borde ha klarat 50 mil med råge. Förbrukningen längs sträckan landade på 11,2 kWh/mil.
Som jämförelse förbrukade Actros L 1848 med dieselmotor 2,3 l/mil på samma sträcka. Omräknat motsvarar det 22,6 kWh per mil, vilket är exakt dubbelt så mycket energi som för den eldrivna modellen.
– Det är ett fantastiskt resultat, säger Philip Flygare, försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
Trucker Magazine skriver i testreportaget att ”Det visar återigen att eldrivna lastbilar är oslagbara när det gäller energieffektivitet".
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se