EU-domstolen säger nej till hemvändardirektivet

Publicerad

EU-domstolen (ECJ) har i ett nytt utslag underkänt hemvändardirektivet för lastbilar i EU. Även andra regler inom mobilitetspaketet har prövats av domstolen, och samtliga övriga godkänns.

Hemvändardirektivet innebär att ett fordon som är registrerat i ett annat land behöver återvända till det landet minst var åttonde vecka. Syftet med lagen, som ingått som en del i EU:S mobilitetspaket för en mer sund vägtransportnäring, är att motverka lönedumpning och oschysst konkurrens.

– Vi tycker att det är bekymmersamt att hemvändarkravet tas bort. Det gör att mobilitetspaketet blir lite mer tandlöst. Samtidigt är vi glada över att alla andra regler blir kvar, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.

Domstolens beslut kommer efter att sju EU-länder lämnat in stämningar som rör de nya reglerna i mobilitetspaketet. Domstolen har dock valt att avfärda alla övriga stämningar.

Den svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S), gruppledare för den socialdemokratiska partigruppen i parlamentets transportutskott, är inte nöjd med utfallet för hemvändardirektivet i domstolen.

– Det är upprörande att EU-domstolen återigen stöttar lönedumpning. Driver man bara trafik i Sverige och Norden så ska man registrera bilen här. Ska man öppna för ett system där EU-domstolen ska gå in och underkänna alla substantiella ändringar som Europaparlamentet gör i lagstiftningen så är vi ute på en jävligt slak lina, säger han i en intervju med Aftonbladet.

Domstolen hänvisar i sitt beslut till att det saknas en konsekvensbedömning för direktivet, vilket kan tolkas som att man inte motsätter sig principen i det här läget. Formalia alltså.

NLA (Nordic Logistics Association) uppmanar nu, tillsammans med sina samarbetsorganisationer i Bryssel, att EU-kommissionen snarast möjligt ska lägga fram ett nytt lagförslag efter att en konsekvensanalys gjorts så att skyldigheten att vända hem återigen kan läggas in som en del i mobilitetspaketet.