ELMIA: Scania lanserar ny intelligent servicelösning

Publicerad tors, 08/25/2022 - 18:05

Ett nytt, modernt, serviceprogram med ständig uppkoppling och utvärdering av servicebehovet. Det var Scanias nyhet när man bjöd in till en hemlig avtäckning under Elmia Lastbils första dag.

Tjänsten heter Service 360, och namnet signalerar den ständiga och heltäckande närvaron av systemet. Jon Segersten, servicemarknadschef på Scania, stod för presentationen som utgjordes av ett antal pedagogiska klossar som staplades på varandra och symboliserade de olika delar som ingår i en komplett tjänst.

– Den stora mängd data som genereras från våra Scaniafordon ger oss en ständigt uppdaterad bild över fordonens hälsotillstånd. Det innebär att vi kan anpassa servicen till vad fordonen behöver och därmed upprätthålla tillgängligheten och minska riskerna för kostsamma stillestånd, säger han.

Anpassning, ständig närvaro och förutsägelse är alltså avgörande delar i systemet.

– Det vi har gjort, är att vi har tagit våra befintliga avtalserbjudanden och brutit isär dessa till fler moduler, för att skapa högsta möjliga kundvärde. Detta är det första av den helhetslösning Scania Sverige kommer erbjuda, och Service 360 ska på sikt inkludera ytterligare tjänster såsom till exempel uppkopplade och finansiella tjänster. Allt för att underlätta för våra kunder, säger Stefan Lindblom, direktör för affärsstöd.

Det ska alltså bli enkelt för kunden att skräddarsy sina serviceavtal. Det mest heltäckande och ”intelligenta” avtalet kallas Scania Procare. Det innebär ständig utvärdering av fordonets hälsostatus samt förebyggande utbyte av komponenter som en del i underhållsplanen. Dessutom får kunden tillgång till Scanias tillgänglighetsgaranti som innebär att fordonet ska vara körklart inom 24 timmar efter stillestånd.

De övriga avtalsnivåerna kallas Scania Cruise, Scania Drive och Scania Start.

– Genom de olika avtalspaketen kan kunderna välja servicenivå utifrån sina förutsättningar och behov. Men oavsett vilket avtal som väljs kan de räkna med Scanias starka stöd i att se till att fordonen tillbringar så mycket lönsam tid på väg som möjligt, säger Jon Segersten.

Gemensamt för alla avtal är möjligheten att skräddarsy avtalet genom tilläggstjänster.

Jon Segersten förklarar de olika delarna i Scanias nya serviceprogram, Service 360.