Eldrivna skogstransporter i startgroparna
Under onsdagen samlades deltagande aktörer, gäster och press på Skoghalls bruk utanför Karlstad för lanseringen av en flisbil som är den första av tolv eldrivna lastbilar som ska driftsättas inom ramen för elektrifieringsprojektet TREE.
Tree (Transition to efficient, electrified forestry transport) är ett forsknings- och innovationsprojektet som skatesta och utvärdera tillgänglig teknik i skogsbranschens komplexa transportmiljö och infrastruktursystem. Det koordineras av Skogforsk och bygger på ett brett samarbete mellan skogsbranschen, forskningsaktörer och underleverantörer kopplade till logistik och teknik.
Sammanlagt ska 12 helt eldrivna lastbilar, fördelade på sju olika demosajter i landet, rulla i projektet. Samtliga lastbilar levereras av Scania och den första bilen, en flisbil ägd av LBC Frakt i Värmland, är nu på väg att driftsättas på en av demosajterna som är kopplade till Stora Enso – kartongbruket i Skoghall utanför Karlstad. På uppdrag av Stora Enso och i samarbete med LBC Frakt ska bilen transportera råvaran cellulosaflis från regionala sågverk till bruket i Skoghall.
– Det här är vår första helt eldrivna lastbil som vi använder för skogsindustritransporter, säger Lars Reinholdsson, vd för LBC Frakt Värmland.
– För oss och vår affär är det helt avgörande att ligga i framkant när det gäller klimatneutrala transporter. Vi ser verkligen fram emot det här samarbetet med Stora Enso.
Skogsprodukter i Värmland står för en betydande del av länets godstransporter, där skogsråvara utgör omkring 33 procent och papper, massa och trävaror 25 procent.
Utmaningen för skogsindustrins transporter är enligt Stora Enso och Tree-projektet att skapa fungerande system och samverkan kring den nya tekniken. Verksamheten verkar ofta långt ifrån tätorternas faciliteter och det handlar om tunga transporter i utmanande miljö och under skiftande årstider. Fungerar elektrifiering i skogsindustrin bör det även fungera i andra branscher, lyder resonemanget inom Tree.
– Värmland är viktigt för Stora Enso och Stora Enso är viktigt för Värmland, så för oss är det naturligt att starta upp med det första fordonet här, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på Stora Enso Skog.
För finansieringen står Vinnova genom forsknings- och innovationsprogrammet FFI (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) och projektdeltagarna själva. Totalt satsas 150 miljoner kronor under perioden 2024–2026.
Fakta om TREE-projektet
Projektet omfattar tre huvuddelar:
- Arbete på sju demosajter med praktisk systemdemonstration
- Forskning om affärsmodeller, laddning och ruttplanering
- Transformation – identifiering av hinder för elektrifiering, inklusive regelverk, policy och allmänhetens åsikter
Budget: cirka 150 miljoner kronor investeras 2024–2026
Antal lastbilar: 12
Deltagare: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt i Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Laddbolaget, Nimbnet, Zelk Energy, BEV R, Biometria, KTH och Linköpings universitet.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se