Elbilarna gick framåt i hela landet 2023

Publicerad fre, 01/12/2024 - 07:43

38 procent av alla personbilar som nyregistrerades i Sverige 2023 var helelektriska. Marknadsandelen var lika stor i de norra länen som i de södra där Jämtland intog tredje plats med 38 procent elbilar, efter Stockholm med 42 och Halland med 40 procent.

I de små norrlandskommunerna Robertsfors och Vännäs var andelen rena elbilar över 50 procent.

Andelen fossiloberoende nyregistrerade personbilar var högre än 48 procent i alla kommuntyper, och andelen elbilar 30 procent eller mer. Se tabellen längst ned. Men egentligen är andelen fossiloberoende nya personbilar ännu högre då många nya dieselbilar är godkända att köra på HVO100 – något som ännu inte registreras i vägtrafikregistret.

– Elektrifieringen har fått fäste i hela landet, säger Per Östborn, projektledare på Gröna Mobilister. Argumentet att elbilar bara passar i tätbefolkade områden i söder kan arkiveras för gott. Men politiker har börjat ställa sig i vägen för utvecklingen. För att inte omställningen till fossilfria vägtransporter ska stanna av måste de beslutsamt börja styra i rätt riktning.

De faktorer som just nu ändå påverkar i positiv riktning är enligt Gröna Mobilister att laddinfrastrukturen förbättras snabbt, att jämförpriset på etanol E85 har sjunkit till samma nivå som bensinpriset, och att priset på HVO100 sjönk efter årsskiftet då efterfrågan på HVO för att uppfylla reduktionsplikten minskade kraftigt. I Sverige rullar just nu omkring 180 000 etanolbilar och 40 000 biogasbilar. En stor del av Sveriges drygt 1,6 miljoner dieselbilar kan dessutom tankas med HVO100.

Priserna på många eldrivna bilmodeller har också sjunkit, vilket kompenserar en del för det borttagna elbilsstödet. En viktig anledning till prissänkningarna är att produktionen kommit i kapp efterfrågan efter pandemin då problem i leveranskedjorna gjorde att många tillverkare inte kunde hålla jämna steg med efterfrågan.

På 2030.miljobarometern.se redovisas andelen fossiloberoende och laddbara nya bilar i alla 290 kommuner, med historik ända tillbaka till år 2007.

Färgerna på kartan indikerar andelen elbilar för personbilar i nyregistreringarna under 2023. Stockholm, Halland och Jämtland tog pallplatserna.