Dieselbussar utrustas med solceller

Publicerad tors, 10/13/2022 - 10:21

Luleå Lokaltrafik och Scania har utrustat sex dieselbussar med solceller för eldriften av tekniken. Syftet med initiativet är att se hur effektiv en sådan lösning är i nordligt klimat.

Ombord på bussar finns utrustning och teknik som drar mycket ström från batterierna, vilket gör att generatorerna i bussarna får arbeta mycket för att hålla batterierna fulladdade. Generatorn på bussen drivs av förbränningsmotorn och det gör att det går åt extra energi för att ladda batterierna. Genereringen av den extra energin innebär högre förbränning och mer utsläpp av koldioxid. Men i stället för att bara ladda batterierna med energi via generatorn kan delar av energibehovet till batterierna tas från solceller på bussens tak. Det är en sån lösning som Scania och teknikleverantören Sono Motors nu implementerat på några av Luleå Lokaltrafiks (LLT) bussar.

– Vi ser solceller som en intressant teknologi som kan bidra till sänkt energiförbrukning och därmed lägre koldioxidemissioner. För Scania är det givetvis positivt att kunna göra ett sådant prov tillsammans med en kund som vi vet har liknande fokus och som vi har ett långt och väl etablerat samarbete med, säger Rutger Hörndahl, senior teknisk rådgivare på Scania Buses and Coaches.

Målet för LLT är att hälften av deras bussar ska drivas av el år 2030. 

– Det vi vill lära oss av våra solcellshybrider är vilka möjligheter och nackdelar tekniken medför. Solceller är en av framtidens storskaliga energikällor och det är bra för oss på LLT, för klimatet och Luleå som stad att få mer kunskap och insikt i hur solceller kan implementeras i en framtida mobilitetslösning, säger Jonas Vinblad von Walter, vd för LLT. 

En solcellshybrid är i grund och botten en konventionell buss som har fått solpaneler med tillhörande teknik installerad på taket.

Solceller på taken ska driva en del av tekniken på sex av LLT:s bussar.