”Det finns fortfarande saker som kan förbättras”

Publicerad mån, 10/23/2023 - 14:10

Han är uppfinnaren som alltid ser möjligheter till förbättringar. För 55 år sedan sådde han ett frö som lade grunden till en nischad åkeriverksamhet som utvecklats framgångsrikt med människan i centrum. Innan årets slut överlämnar åkeriägaren Lars Börjesson vd-posten på Göteborgsbaserade Hitab till nya krafter.

Den var lika väntad som oväntad, nomineringen till finalist i ”Stora Åkeripriset 2023”. Galan slutade med delad andraplats tillsammans med ÖGS-Bolagen, efter vinnaren Falkenklev Logistik.

– Det är klart att det var lite nervöst i början men vi är inte ledsna för att vi inte vann. Vi är ju ett jättelitet företag, en plutt, och konkurrensen är tuff, säger Lars Börjesson, eller Lasse som han föredrar att kallas. 

Med noggrann eftertanke summerar han kronologiskt åren sedan starten 1968 då han som ”minderårig” fick klartecken till att bilda Lars Börjessons Bilverkstad i Hindås, tre mil öster om Göteborg.

– Jag var intresserad av bil och verkstad och ville starta eget efter yrkesskolan. Men då fanns det bestämmelser om att man måste vara minst 21 år gammal för att få starta företag, jag var bara 20. En överförmyndare i kommunen tyckte dock att jag var tillräckligt mogen så jag fick dispens, minns Lasse Börjesson.

Lasse Börjesson Hitab

De första uppdragen var att köra snö och sopa gator åt Göteborgs stad redan 1969. Jämte uppdragen för staden var 1980- och tidigt 90-tal en tid med många konventionella uppdrag, till exempel att köra asfalt åt Skanska och utföra statligt vägunderhåll åt Peab.

– Men det var aldrig målet, jag har alltid haft andra idéer om verksamheten, säger Lasse Börjesson.

På 1990-talet bytte företaget namn till Hitab i Hindås och gick då med i Mölndals Lastbilcentral, numera HML, Haga Mölndal Lastbilscentral. Sedan dess har alla fordon och chaufförer utgått från HML Center i Mölndal.

Administration och verkstad stannade dock kvar i Hindås. Verkstaden, understryker Lasse Börjesson, är företagets ryggrad.

Där har det funnits möjlighet att experimentera och egenutveckla specialfordon, maskiner, metoder och arbetsbetssätt i specialnischer som kommit att bli Hitabs signum.

En specialbyggd lastväxlarcontainer för att frakta asfaltläggare i var en tidig uppfinning som Lasse Börjesson byggde ihop under en semester i slutet av 1980-talet. Lösningen används idag allmänt av asfaltföretagen.

– Arbete och fritid har ofta flutit ihop eftersom arbetet också är mitt intresse. Det går inte en månad utan att jag hittar något nytt att pyssla med i verkstaden. Även om jag inte uppfinner hjulet varje gång finns det alltid små detaljer som kan förbättras. Problemet är bara att jag aldrig blir riktigt, riktigt nöjd.

Verkstad Hitab i Hindås

Några patent på sina uppfinningar har Lasse Börjesson aldrig tagit, till exempel på system för tvätt av trafiktunnlar och TMA-lösningar.  

– Det började med att vi fick ett underleverantörsuppdrag som vägvakter för regelbunden kontroll och besiktning av vägstatus och hastighetskameror längs vägnätet i och runt Göteborg. Mindre fel skulle vi åtgärda själva och stora skador måste alltid rapporteras in. Där lärde vi oss mycket.

Faror vid arbete ute på vägarna väckte liv i ett TMA-projekt där Lasse Börjessons kreativitet kommit väl till nytta.

Med ökade trafikströmmar runt Göteborg blev det allt farligare att öppna TMA-bilarnas förardörrar. Då utvecklade Lasse Börjesson i stället högerstyrda TMA-bilar. Sedan 1997 köper företaget bara in högerstyrda chassin som byggs om på plats i verkstaden i Hindås till vägvaktsbilar med TMA.

Men även om bilarna blivit säkrare är Lasse Börjesson bedrövad över arbetsmiljön för dagens vägarbetare. På det området ser han gärna att lagstiftningen skärps.

– Det är så stressigt därute i trafiken idag. Det är nästan inget som hjälper för att få ned hastigheterna. TMA-bilar blir påkörda i Sverige varje vecka.

En dödsolycka på 1990-talet, då en asfaltarbetare blev påkörd av ett backande fordon, ledde dock till stora förändringar i branschen tack vare Lasse Börjessons näsa för ny teknik. När Skanska, som infört fysiska ”backvakter” vid sina vägarbetsplatser efter incidenten, fick vetskap om att Hitab installerat backkameror på alla sina TMA-bilar, rusade företagets försäljning av just backkameror i höjden.

Tvätt av trafiktunnlar är ett projekt som slagit väl ut. 1995 byggdes det första tvättsystemet, en lösning som förfinats och effektiviserats med åren.

Förenklat börjar arbetet med att en avfettningsbil sprayar tunneln och en borstbil följer efter. Vattenspolning fullbordar rengöringen.

Lasse Börjesson tar sats när han börjar prata om trafiktunnlar och rengöring.

– Varje tunnel är specifik och alla tvättas därför med olika tekniker. Vissa material kräver högtrycksspolning medan andra kräver lågtrycksspolning. Vi har fått en unik kunskap på området, det är ingen som slår oss på det.

Hitab tvättar idag alla trafiktunnlar i Göteborgsområdet, från Strömstad i norr plus tio mil inåt landet. Bland uppdragen märks även tvätt av den fyra kilometer långa Öresundstunneln.

En natt varannan månad stängs tunnlarna för att jobbet ska kunna utföras utan att någon kommer till skada. Då får bara behöriga befinna sig i den avlarmade trafiktunneln.

Med den kunskap ni har om tunneltvätt borde ni väl kunna ta bra betalt för de tjänsterna?

– Vi skulle kunna ta mycket mer betalt, men det har jag också lärt mig. Tar man ”lagom betalt” står man sig bättre i konkurrensen, förklarar Lasse Börjesson.

Efter 55 år och med drygt 20 anställda ser han att företagets tillväxt kommit till vägs ände under hans ledarskap. Fler bilar och chaufförer får helt enkelt inte plats på HML Center just nu, understryker han.

Lasse Börjesson är en försiktig general. Att företaget vuxit långsamt och organiskt, utan ett öre i lånade pengar, har varit en medveten strategi.

– Har det inte funnits pengar till en lastbil så har vi väntat med att köpa nytt. På så sätt har vi klarat oss bra genom åren, utan alltför höga omkostnader, säger Lasse Börjesson.

I nomineringen till ”Stora Åkeripriset” framgår att Hitab månar om att driva utvecklingen med människan i fokus. Utveckling, tycker Börjesson, ska gynna medarbetarna, branschen och samhället.

I HML har Lasse Börjesson bland annat tagit initiativ till att fokusera mer på sociala frågor. Genom bra APL-samarbeten med skolor i regionen vill verksamheten ta ansvar för att nästa generation åkare kommer in i branschen på ett bra sätt.

Medarbetarna är det viktigaste man har, då måste man vara rädda om dem. Det är som att köpa en fin blomma, den måste tas om hand för att den ska växa och leva vidare.

Under året fyller Lasse Börjesson 75 år. Vd-posten lämnas därför snart över till kollegan Fredrik Johansson på Hydmek, som också ska ingå i HML.

– Det blir alltmer nattarbete och jag har jobbat så mycket hela livet. Nu får det räcka. Fredrik och jag fungerar bra ihop. Han har varit med och utvecklat samt tillverkat samtliga specialmaskiner som vi använder i vår verksamhet. Vi är ganska lika, så den lösningen är jag trygg med, konstaterar Lasse Börjesson och avslöjar att han ändå inte kommer att kasta in handduken helt.

– I viss mån kommer jag att jobba kvar, det finns fortfarande saker som kan förbättras. Att skapa lösningar för att minska vattenförbrukningen vid våra tunneltvättar är en av dem.

 

Text: Veronica Rönnlund Aldman
Foto: Hannes Almeräng

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 5 2023.

 

Om Hitab
Bildades: 1990.
Verksamhet: Huvudsakligen drift och underhåll av vägar och tunnlar.
Huvudkontor: Hindås.
Vd: Lars Börjesson.
Anställda: 22 heltidsanställda.
Omsättning: Cirka 37 miljoner kronor.
Fordon: 26.
Uppdragsgivare: Skanska, Peab, Svevia, Terranor, Coor, Rondellen maskin och Trafiksystem.
Bolag i HML: Hitab i Hindås AB

Marieholmstunneln i Göteborg en kväll i september. Tunnlarna som Hitab ansvarar för stängs av för tvätt en natt varannan månad. På bilden Lasse Börjesson (t.h.) och efterträdaren Fredrik Johansson (t.v.).