DAF lanserar nya generationen för distributionstrafik

Publicerad tors, 08/24/2023 - 12:03

DAF är på väg att lansera nya elektriska lastbilar på 12, 16 och 19 ton för stadsnära distributionstrafik. DAF XB Electric är utformad för hållbar distribution i städer och för regionala transporter.

E-motorn i XB Electric ger 120 eller 190 kW nominell effekt beroende på specifikationen och ett nominellt vridmoment på 950 respektive 1,850 Nm (toppeffekt på 2,600 respektive 3,500 Nm). Batterierna är av kobolttyp och innehåller magnesiumfritt litium-järnfosfat (LFP - litiumjärnfosfat) med hög energitäthet och ett bruttoenergiinnehåll på 141 kWh upp till 282 kWh. Det möjliggör att XB Electric-serierna kan ha räckvidder upp till 350 kilometer.

Det nya kombinerade laddningssystemet gör att lastbilen kan laddas via det vanliga elnätet, vilket passar perfekt när den återvänder till sin hemmabas vid dagens slut. Att snabbladda batterierna (650 V DC, 150 kW) från 20 till 80 procent tar bara 40 till 70 minuter (beror på specifikationen).

Förutom den helt batteridrivna elektriska drivlinan erbjuder nya DAF XB även 4,5 liters 4-cylindriga Paccar PX-5-motorer och 6,7 liters 6-cylindriga Paccar PX-7-motorer med effekter från 124 kW (170 hk) till 227 kW (310 hk). Här utlovas maximalt vridmoment vid låga motorvarvtal, vilket ska bidra till lägre varvtal och klassledande bränsleeffektivitet. Paccar PX-5- och PX-7-motorerna är klara för HVO-användning.

DAF XB med PX-5- och PX-7-motorer erbjuds i kombination med en 8-växlad, helautomatisk Poweline-växellåda. Powershift-växling utan avbrott i vridmomentet möjliggör smidiga växlingar och snabb gasrespons och en urge-to-move-funktion när man släpper bromspedalen ger extra bra manövrerbarhet i låga hastigheter. Även 6- och 9-växlade manuella växellådor erbjuds och de helt automatiska Allison-växellådorna kan beställas för speciella användningsområden.

I övrigt erbjuder DAF bland annat karossanpassning genom bland annat ett brett utbud av hjulbaser (upp till 6,9 meter) och chassilängder, vilket möjliggör överbyggnader på över 9 meter. En annan nyhet är ett nytt rutmönster och anpassningar och omplaceringar för bränsletankar, avgassystem, batterier och lufttankar för sopbilar och tippvagnar.

Fordonen har både radar och kamera som varnar för utsatta trafikanter framför fordonet och registrerar foton och data när ABS-bromsvarningen aktiveras. Det varnar också om cyklister befinner sig i fordonets döda vinklar, bedömer förarens vakenhet och uppmärksamhet och varnar när en rast krävs samt identifierar hastighetsgränser. Den passiva vägfilbytesassistansen hjälper till att undvika farliga filbyten. Sikten är också bra genom låg hyttplaceringen, stor vind- och sidorutor och låga fönsterlinjer.

Day-, Extended Day- och Sleeper-hytterna ger god komfort och tillgänglighet. Sätena är i samma mjuka vävda klädsel som för de andra lastbilarna i samma generation.

Samtidigt med XB-serien för vägtransporter introducerar DAF även XBC-serien, för svåra förhållanden. XBC har ett 19-tonschassi och en hög markfrigång på 255 mm, en stor ingångsvinkel på 25 grader, en främre kylarplåt i stål som skyddar motorn och en robust stötfångare i stål. 

Den nya XB-serien börjar tillverkas under fjärde kvartalet 2023.

 

Nya DAF XB Electric finns i versioner på 12, 16 och 19 ton.