Däckprojekt ska göra skogslogistiken säkrare

Publicerad ons, 06/19/2024 - 11:01

Varför exploderar lastbilsdäck ibland, och vad kan man göra för att minska risken att det sker? Dessa frågor vill VSV Unite och Skogforsk få svar på genom ett ettårigt projekt som nu hunnit halvvägs.

VSV Unite är en av Mellansveriges största aktörer inom skogslogistik och har liksom många andra aktörer inom skogsbruket märkt att det blir allt vanligare att däcken på åkeriernas lastbilar går sönder. Tidigare uppstod problemen främst på äldre, regummerade och slitna däck, men de senaste åren har trenden pekat mot att även många nya däck exploderar. Det finns teorier om varför problemen ökat, men ingen har ännu kunnat ge ett säkert svar. Något som stått helt klart länge är däremot att däck som exploderar på vägen utgör en stor fara för både fordon, förare och medtrafikanter.

I projektet, som initierats av VSV Unite och där forskningsinstitutet Skogforsk ingår, ska däcken på VSV:s timmerbilar undersökas löpande under ett års tid. Totalt ingår dryga tiotalet av VSV:s delägande åkerier. Att projektet rör just skogstransporter är ingen slump då det är den typen av transport som är allra mest utsatt.

– Vi har mindre problem med fordonen som bara går på asfalt, konstaterar Patrik Pettersson på Termos Åkeri som är ett av åkerierna som deltar.

 

Patrik Pettersson Termos Åkeri

En gång i månaden ska fordonen in för undersökning. Mönsterdjupet mäts och man filmar också däcket när det snurrar för att i efterhand kunna hitta tecken på skador om ett däck gått sönder.

– Då kollar man upp var bilen körde strax innan explosionen och vad det var för typ av grus där, förklarar Christina Lundqvist som är marknads- och kommunikationsansvarig på VSV Unite.

En teori är att olika typer av grus har olika påverkan på däcken. Det förklarar dock inte ökningen av skador de senaste åren. I stället kan det handla om däcktyper.

– Alla däck kan explodera av skador, men det är sällan det blir kraftfullt. En skillnad nu mot tidigare är att det sker fler rena explosioner så att bilen blir omöjlig att kontrollera, och att det allt oftare rör sig om nya däck. Tidigare var det främst problem med regummerade och slitna däck, men idag handlar det även om nya premiumdäck, säger Jan-Stefan Karlsson som är IT-och verksamhetsansvarig på VSV Unite.

Om produkterna ändrats på senare år, har då olika däcktyper, fabrikat eller mönster olika motståndskraft? Och vilka varianter klarar förutsättningarna bäst?

Klart är att både däcken, vägen och kanske också hur man kör är faktorer som påverkar risken för explosioner eller punktering.

I projektet ingår, förutom åkerierna och VSV Unite, även forskare från Skogforsk som ska ansvara för analysen av de tester som rapporteras in varje månad. Projektet startades i december nu i vintras och ska enligt plan avslutas i december i år. Men Christina Lundqvist säger att det kan komma att förlängas om det finns goda skäl till det.

– Kommer vi fram till åtgärder som minskar antalet explosioner så kan det här projektet vara mycket värt.

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 3 2024.

Christina Lundqvist (VSV Unite), Per Broholm (Sveriges Åkeriföretag), Patrik Pettersson (Termos Åkeri), Daniel Noreland (Skogforsk) och Jan-Stefan Karlsson (VSV Unite). Foto: Mats Hellström