Bra rutiner nyckel till att klara kontrollerna

Publicerad fre, 02/23/2024 - 10:09

Att bryta mot regelverket för kör- och vilotider kan bli en dyr och krävande historia för åkeriet, föraren och samhället. Medan Transportstyrelsens företagskontroller ökar betonar Sveriges Åkeriföretag att branschen måste fortsätta att skapa kontrollrutiner som hjälper förarna att hålla sig inom lagens råmärken.

2023 genomförde Transportstyrelsen 247 företagskontroller av kör- och vilotider inom godstrafiken. Det innebär 287 956 kontrollerade arbetsdagar bland yrkestrafikanter. Företagen som kontrollerats äger i genomsnitt cirka tio fordon var och 7,5 procent av överträdelserna betraktades som ”särskilt allvarliga”. I 114 av ärendena begränsades sanktionsavgiften till en procent av företagets årsomsättning, eller till 800 000 kronor.

Mot den bakgrunden ser Sveriges Åkeriföretag att det är viktigt att åkerierna förbättrar arbetet och sina löpande kontroller av kör- och vilotiderna för att säkerställa att reglerna efterlevs.

Trötta och stressade förare är både en fara för sig själva och andra ute på vägarna. Och sanktionerna för ett åkeriföretag som drabbas kan i värsta fall bli höga. I förlängningen och utan förbättring kan trafiktillståndet ifrågasättas.

– Vi pratar om att organisera, informera och kontrollera för att säkerställa att regler efterlevs. Vårt råd är att göra täta nedladdningar av förar- och fordonsfiler från färdskrivarna, gärna veckovis eller tätare, och att stämma av dem med förarna, säger Petra Eklund Åhlström, chefsjurist på SÅ.

Dokumentation på hur åkeriet arbetar med organisation, information till personalen och även uppföljning av avvikelser beskrivs som a och o. Det är viktigt att kunna visa vilken uppföljning och vilka åtgärder åkeriet vidtagit för att förhindra överträdelser eller felaktig hantering av färdskrivaren.

Ett exempel på en sådan åtgärd är utbildning. Det är också viktigt att följa upp och säkerställa att vidtagna åtgärder får effekt. 

Tätare kontroller och analyser är kostsamt, eftersom det tar mer resurser i anspråk. Men alla åkerier, stora som små, kan ändå dra fördelar av att förbättra sitt proaktiva kör- och vilotidsarbete, tycker Petra Eklund Åhlström.

– Mycket handlar om att ha ett bra proaktivt arbete. Att arbeta förbyggande så långt det är möjligt och att inte glömma att dokumentera. Förhoppningsvis för det med sig positiva synergier för företaget.
 

Text: Veronica Rönnlund Aldman
Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen, Ryno Quantz
 

Vanliga överträdelser
Dessa var de vanligaste överträdelserna vid Transportstyrelsens företagskontroller 2023:

Svenska transportföretag
1. Felaktig användning av diagram/förarkort. (145)

2. Obesiktigad/icke godkänd färdskrivare. (86)
3. Oavbruten körtid på 4,5 timmar överstigs före rast. (36)
4. Otillräcklig reducerad dygnsvila (mindre än 9 timmar). (34)
5. Körning med annans kort. (23)

Utländska transportföretag
1. Veckovila på mer än 45 timmar har tillbringats i fordon eller inkvartering utan lämpliga sovmöjligheter och sanitära inrättningar. (162)
2. Otillräcklig reducerad dygnsvila (mindre än 9 timmar). (35)
3. Oavbruten körtid på 4,5 timmar överstigs före rast. (32)*
4. Obesiktigad/icke godkänd färdskrivare. (30)
5. Oavbruten körtid på 4,5 timmar överstigs före rast. (24)*

Källa: Transportstyrelsen
*Avser olika allvarlighetsgrad av samma överträdelse.

Att se till att kör- och vilotiderna efterlevs är viktigt om man vill slippa dyra efterräkningar.