Vätgasstation för lastbilar invigd i Göteborgs Hamn

Publicerad

Göteborgs Hamn har fått en tankstation för grön vätgas. Stationen är byggd på en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige.

– Det stora flödet av lastbilar till hamnen och möjligheten att tanka arbetsmaskiner gör att läget för denna vätgastankstation är optimalt. Kombinerat med flera befintliga laddstationer kring hamnen är den tunga landtrafiken i Göteborgs Hamn nu helt redo för en omställning till både el och vätgas, säger Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn.

Stationen ligger precis intill port 6 – entrén till Gothenburg Roro Terminal. Infarten som leder in till porten är en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 400 000 tunga fordonspassager varje år. När Stena Line under de kommande åren omlokaliserar sina nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer antalet fordon i området att öka ytterligare, enligt Göteborgs Hamn.

Stationen drivs av Hydri som siktar på att bygga ett svenskt infrastrukturnätverk för vätgas genom ett 20-tal stationer under 2024 och 2025. Stationen i Göteborgs Hamn är först ut och delvis finansierad av Energimyndigheten.

 

Om stationen
Var: I Göteborgs Hamn vid port 6, i direkt anslutning till Gothenburg Roro Terminal och Arken kombiterminal.
När: Invigdes och öppnades 4 oktober.
Hur: Stationen levererar grön vätgas.
Kapacitet: 1500 kg vätgas (för ca 35 lastbilar) per dygn.
Operatör: Hydri.

Den nya stationen för grön vätgas har kapacitet att fylla omkring 35 lastbilar per dygn. Foto: Hydri