DSV köper 300 ellastbilar från Volvo
Volvo Lastvagnar och det globala logistikföretaget DSV har tecknat ett avtal som rör 300 eldrivna tunga lastbilar. Affären är en av de största kommersiella beställningarna hittills på Volvos ellastbilar och innebär att DSV kommer att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.
Tillsammans med Volvo Lastvagnar har DSV och dess underleverantörer kommit överens om att rulla ut 300 ellastbilar med nollutsläpp i DSV:s verksamheter i Europa, som en del av företagets plan att införa 2 000 eldrivna lastbilar i sin flotta till 2030. I avtalet ingår 500 ytterligare Volvolastbilar med diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar är planerade att levereras mellan 2024 och 2026.
– Samarbete mellan olika sektorer är nyckeln till att bekämpa klimatförändringarna, och vi är glada över att utöka vårt partnerskap med Volvo i vår gemensamma insats för att minska utsläppen inom transportindustrin. Som global ledare inom logistik måste vi försöka ligga i framkant av den gröna omställningen och det här avtalet är ett fantastiskt exempel på hur ny teknik kan tas till marknaden i stor skala för att göra den mer tillgänglig för våra kunder, säger Søren Schmidt, vd för DSV Road.
Volvo och DVS har inte gått ut med exakt vilka modeller avtalet handlar om fördelningen mellan modellerna, men de anger att Volvo FH Aero Electric är en av modellerna som ingår i avtalet.
DSV är Volvokoncernens största transportör av gods och företaget har redan eldrivna lastbilar från Volvo i sin flotta. Dessa lastbilar används i Sverige och Danmark där DSV har etablerat laddinfrastruktur med hjälp av el från solpaneler vid sina distributionscentraler i båda länderna.
Både DSV och Volvokoncernen har åtagit sig att uppfylla Science-based targets-initiativet.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se