Premiär för eldrivna tanktransporter på Wibax i Finland
Under andra halvan av 2024 väntas Finlands första eldrivna ADR-godkända tankbil levereras till Wibax i Hamina. På vägen mot en helt eldriven fordonsflotta 2030 planerar koncernen också att driftsätta ytterligare tre nya eldrivna tankbilar i Sverige.
Elektriska fordon är fortfarande sällsynta inom kemikalietransporter. Det hoppas Wibax kunna ändra på och för ungefär ett och ett halvt år sedan satte kemikalieleverantören upp ett ambitiöst miljömål: en helt fossilfri elbilsflotta som bara drivs av självproducerad el.
– År 2022 började Wibax första eldrivna tankfordon trafikera i Sverige. Enligt vår information var det då världens första eldrivna ADR-godkända tanklastbil, och det finns fortfarande inte många av dem än idag, säger Wibax Logistics Oy vd Olli Paasio.
Erfarenheterna har varit positiva och nu väntar Wibax på att få fyra nya eldrivna tankbilar där tre av fordonen går till Sverige och det fjärde placeras i Finland.
– Vi är pionjärer inom branschen i Finland eftersom detta fordon kommer att vara Finlands första eldrivna ADR-godkända tanklastbil, säger Olli Paasio.
Det nya fordonet är en batterielektrisk Scania 45R dragbil som ska användas för transporter i sydöstra Finland med Wibax terminal i Hamina som bas. Där ska också bolagets första snabbladdare finnas för att kunna ladda bilen under lastning.
Förutom fasta laddstationer vid terminalerna har Wibax även en flyttbar laddstation i Sverige. Det kan bli en framtida lösning även för Finland, menar Olli Paasio.
– Det är smidigt att användbara flyttbara laddstationer som kan placeras längs långa transportvägar och hos kunder. I Finland finns de ännu inte, men vi kan använda dem här i framtiden om det behövs.
För närvarande har Wibax totalt cirka 70 transportfordon i Norden, varav ett tjugotal är i trafik i Finland. Med den förväntade tillväxten kommer antalet fordon att öka de kommande åren. Mycket utveckling och investeringar krävs snabbt för att nå det ambitiösa målet att elektrifiera hela fordonsflottan till år 2030.
– Under de närmaste åren kommer antalet eldrivna fordon i vår trafik att öka successivt. Vi följer teknologins utveckling och investerar i ny utrustning när det är rimligt för de planerade transportuppdragen. Investeringar görs både utifrån tillväxt och det normala bytet av fordon i flottan.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se