Fler ellastbilar till Martin & Servera
Matgrossisten Martin & Servera satsar hårt på att elektrifiera sina transporter. 17 eldrivna tunga lastbilar rullar i verksamheten just nu och snart ska flottan kompletteras med de första två exemplaren av Mercedes-Benz E-Actros 600.
Mercedes-Benz E-Actros 600 blev i våras den som första el-lastbilen som genomförde det tyska ”Supertest” över 36 kuperade mil. En 4x2 dragbil med trailer och 36 tons bruttovikt körde sträckan i regn och blåst och hade 29 procent batteriladdning kvar vid målet.
Nu blir Martin & Servera en av de första i Sverige som satsar på modellen. Två 6x2-exemplar är beställda och de ska gå med släp mellan Norrköping och företagets depå i Västberga i Stockholm, en enkel resa på 16 mil med underhållsladdning vid lastning och lossning.
– Det är viktigt för oss att lägga så lite tid som möjligt på icke-produktiv laddtid i depån, säger Håkan Ekmyr, transportchef hos Martin & Servera.
– Med E600:s räckvidd kommer vi att ladda vid lastport medan vi lossar och lastar. Det kommer med god marginal räcka för att ta oss tillbaka till Norrköping. Vi undviker att stå still extra bara för att ladda och det är en viktig framgångsfaktor för oss.
De nya lastbilarna är en liten del av Martin & Serveras pågående investering i fossilfria transporter.
– Vi har redan 17 ellastbilar och kommer med den nya satsningen ha ytterligare 50 i drift om några år. Dessutom har vi 64 biogasbilar. När vi fasat ut dieselbilarna inom några år kommer vi ha en jämn fördelning av el- och biogaslastbilar.
Håkan Ekmyr säger att den skepsis som en del förare först hade mot el-lastbilar idag är helt borta.
– Det är verkligen roligt att se personalens engagemang! Framför allt uppskattar våra chaufförer tystnaden och lugnet i en ellastbil.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se