Schenker testar eldriven fjärrtransport
Efter tre år av förberedelser och forskning inom projektet E-Charge är DB Schenker nu redo att med börja köra helelektriskt i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.
För DB Schenker handlar det om att genom körningarna få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Den helelektriska lastbilen kommer från Scania och ska ersätta ett befintligt dieseldrivet ekipage.
– Det innebär att den kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid, säger Anna Hagberg på DB Schenker.
Fordonet ska laddas med en högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på hela 728 kWh för att klara att operera under nordiska förhållanden med 64 ton bruttovikt och 24 meter i längd utan laddning på en sträcka på ungefär 300 km.
– Fordonet är Scanias första långdistansbatterielektriska fordon med denna kapacitet. Jag är väldigt nöjd över att vi nu startar våra första kundtester, säger David Gotthardsson på Scania Pilot Partner.
E-Charge är ett projekt där 14 parter inom sektorer som fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel arbetar tillsammans för att accelerera utvecklingen.
– Det täta samarbetet inom E-Charge mellan olika aktörer gör att vi kan driva på och landa mer rätt i omställningen. Tillsammans skapar vi en tydligare bild, på systemnivå, av hur skalbara lösningar för en elektrifiering av de långväga, tunga lastbilstransporterna faktiskt kan se ut, säger Gunnar Ohlin, projektledare för E-Charge på Lindholmen Science Park.
I projektet, som leds av Lindholmen Science Park, deltar ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, Ica, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Projektet finansieras av Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se