Daimler introducerar fler eldrivna lastbilsmodeller i Sverige

Publicerad fre, 02/16/2024 - 11:19

Daimlerägda Mercedes-Benz och FUSO ska lansera flera nya tunga eldrivna lastbilsmodeller i Sverige under 2024. Den kraftfulla E-Actros 600 kommer att börja produceras senare under året. Först ut är FUSO E-canter som gör sin debut i Sverige nu i februari, och senare i år kommer E-Actros 600.

Daimler Trucks ska accelerera elektrifieringen av vägtransporter i Sverige genom att släppa nya elektriska lastbilsmodeller. Under varumärket Mercedes-Benz uppdaterar man nu sitt sortiment av elektriska lastbilar på den svenska marknaden och kommer under året att bland annat erbjuda E-Actros 300, 400 och 600; jämnlastare och dragbilar med batteri- och motorkapacitet samt räckvidd för att passa ett brett spektrum av applikationer och uppdrag för både lokala, regionala och längre utsläppsfria transporter. Här ingår också specialutvecklade E-Econic 300, som är utformad för återvinningsbranschen och var först på marknaden med sitt låga insteg, ergonomiska design och helt elektriska drivlina. Den har också tagits i bruk som TMA-fordon i Sverige.

– Vi är mycket glada över vår E-Econic, säger Pär Hildestrand, ansvarig för e-mobilitet på Veho som är distributör av Daimler Trucks fordon i Sverige.

– E-Econic erbjuder alla de nyckelfördelar som har gjort vår dieseldrivna Econic så populär genom åren. Det låga insteget (low-entry-konceptet) ger utmärkt sikt och direktkontakt med medtrafikanterna. I kombination med det plana golvet och den tysta eldriften med nollutsläpp blir E-Econic den ultimata stadslastbilen och arbetsplatsen för chauffören.

Batterikapaciteten skapar möjligheter för både regionala transportuppdrag och stadsnära uppdrag med många stopp, där mycket av batteriernas kapacitet kan utnyttjas för att exempelvis driva en komprimator. Mercedes-Benz eldrivna lastbilsmodeller är designade som elektriska lastbilar från grunden, vilket innebär att de har e-axel utan kardandrift och lågt monterade batterier för optimal energieffektivitet, balans och körkomfort.

E-Actros 300/400 erbjuder en installerad batterikapacitet på 336–448 kWh och en uppskattad räckvidd på 220–400 km. För E-Econic 300 är den installerade batterikapaciteten 336 kWh med en räckvidd upp till 150 km. E-Canter har ett enkelt upplägg med small, medium och large i intervallet 41 kW till 124 kW och räckvidd upp till cirka 200 km.

Den nya E-Actros 600 är Mercedes-Benz Lastbilars första "långdistansare" på el, med en möjlig räckvidd på cirka 500 km utan behov av laddning. Hemligheten bakom den långa räckvidden är enligt bolaget en innovativ e-axel med upp till 600 kW toppeffekt, de nya 800V LFP-batterierna med 600 kWh användbar kapacitet och den nya aerodynamiska hyttdesignen som är utvecklad för att minimera luftmotståndet.

Varumärket FUSO är en integrerad del av Daimler Truck AG och har tillverkat lastbilar bussar på en internationell marknad i omkring 90 år. FUSO står för mer än en tredjedel av den totala försäljningsvolymen för Daimler Truck AG och sedan lanseringen av E-Canter år 2017 har drygt 550 FUSO E-Canter satts i bruk hos kunder i Europa, Japan, USA, Australien och Nya Zeeland. I februari gör modellen sitt intåg i Sverige.

– Ett unikt koncept är de 42 varianter som finns av lastbilen och möjliggör en uppsjö av helt nya kostnadseffektiva applikationer på den svenska marknaden, säger Philip Flygare, ansvarig för försäljning och marknadsföring på Veho.

Daimler Trucks har som mål att hälften av företagets sålda lastbilar i Europa ska vara elektriska år 2030 – antingen med batteri eller med vätgas.

Varumärket FUSO har funnits länge. Nu gör deras första ellastbil entré på den svenska marknaden.