JSC driftsätter första eldrivna fjärrbilen

Publicerad tors, 02/15/2024 - 22:18

I förra veckan tog småländska JSC Förvaltning, som driver flera åkerier, emot sin första ellastbil. Investeringen har skett helt på eget initiativ, utan några särskilda avtal med kunder.

Det är hög tid att testa eldrivet, tänkte vd Stefan Carlsson och övriga ledningen på JSC Förvaltning. Det fanns bara ett problem, ingen kund var beredd att gå in och betala skillnaden.

– När vi började diskussionerna med våra kunder så var intresset ganska stort, men när vi fick fram kostnadsbilden minskade det. Då bestämda vi oss för att köra ändå, förklarar Stefan Carlsson.

Det är en omvänd procedur, vanligtvis börjar elektrifieringen av fordonsflottan med tydliga avtal och ramar som sätts med specifika kunder, där kunden är med och betalar hela eller delar av den extra kostnaden för transporten. Att göra tvärt om är riskfyllt, menar Stefan Carlsson, men det finns också fördelar.

– Nu kan vi dra nytta av det här i vår marknadsföring, och bestämma själva till hundra procent. Om det var på kundens initiativ så hade de velat synas själva i stället, och det hade inte blivit så mycket utrymme för oss.

Lastbilen, en växelflakbil av modell Volvo FH Electric, har nu tagits i trafik. Under tre månader ska den köras i ett bestämt upplägg som sedan ska utvärderas.

– Vi valde en bil med växelflak för att kunna vara flexibla med olika typer av transporter. Nu kör vi tre månader i vårt bestämda upplägg, och skulle det inte funka får vi testa med ett annat upplägg.

Rutterna som körs just nu ligger på 30–35 mil per dag. Den teoretiska räckvidden för bilen är 30 mil, men det slår väldigt olika beroende på väglag och andra förutsättningar, säger Stefan Carlsson. JSC har laddare på sin terminal, men stödladdning krävs på nästan varje runda och sker i regel samtidigt som lunchrasten på 30–45 minuter. I de djupa skogarna vid gränsen mellan Småland och Blekinge är det ont om laddningsmöjligheter, så där får man vara noga med att se till att laddning sker i god tid.

Att JSC valt att investera i en ellastbil utan att ha ett färdigt upplägg med kund beror på att företaget vill lära sig tekniken och hur man kan använda den.

– Vi tror att vi får nytta av det längre fram. Dessutom får vi bättre support nu eftersom tillverkarna väldigt gärna vill sälja de här bilarna. Jag är ganska säker på att vi får snabb respons från Volvo om det skulle vara något som strular.

– Sedan har vi fått ett mycket positivt bemötande även från annat håll, många är nyfikna.

Men ska eldrift bli en vanlig syn hos JSC framöver så måste kunderna vara med från början, förtydligar Stefan Carlsson.

– Vi kan ta kostnaden för en bil själva, för att få möjligheten att testa. Men det funkar inte med tio bilar. Jag tror också att när man börjar synas ute och kunderna ser den här bilen rulla så kommer intresset att öka igen. Vi märker det lite redan nu.

 

OM JSC-koncernen
JSC Förvaltning är moderbolag i en grupp av logistikbolag i Småland som består av Stema Transport, WJ Logistik, OG Bolaget samt Smålands Kran & Specialtransporter. Totalt har koncernen drygt 100 anställda och ca 75 fordon.

den nya eldrivna lastbilen är av modell Volvo FH Electric. Foto: Thomas Hammarström