EU klubbar nya utsläppsregler för tunga fordon

Publicerad mån, 01/22/2024 - 15:25

2030, 2035 och 2040. Nu är EU överens om vilka utsläppssteg som lastbilstillverkarna ska ta de närmsta två decennierna.

År 2030, alltså om sex år, ska EU:s klimatutsläpp vara 55 procent lägre än 1990 och 2050 ska de vara nere på noll (netto). Men förutom det finns ytterligare delmål och sektorspecifika mål. EU-kommission har exempelvis tagit fram ett förslag på utsläppsmål för tunga fordon som behandlats under en längre tid. På torsdagen meddelade EU:s medlemsländer och EU-parlamentet att man kommit överens om exakt vilka regler som ska gälla. Överenskommelsen utgår till stor del från kommissionens ursprungliga förslag och innebär att utsläppen från nya tunga fordon (+7,5 ton) ska vara 45 procent lägre år 2030, 65 procent lägre 2035 och 90 procent lägre 2040 (jämfört med 1990 års utsläpp). Målet för 2025 på 15 procents reduktion är redan beslutat sedan tidigare. Reglerna omfattar även släpvagnar och semitrailrar (i det senare fallet med vikter från 10 ton). För bussar gäller tuffare regler, med 90 procents reduktion till 2030 och nollutsläpp 2035.

Målen beräknas på respektive lastbilstillverkares försäljning och innebär alltså inte att varje fordon behöver nå procentsatserna. Reglerna tar dock inte hänsyn till vilka bränslen fordonen kör på. Det är alltså utsläppen från avgasröret som räknas, inte utsläppen i ett livscykelperspektiv. I praktiken kommer det innebära att lastbilstillverkarna behöver nå målen genom en kraftfull elektrifiering.

En ändring från ursprungsförslaget är att reglerna även ska omfatta sopbilar och cementbilar, en justering som var ett krav från parlamentet. Däremot ska inte fordon som används av försvarsmakter, räddningstjänster, för allmän ordning, sjukvård, gruv- och skogsindustri eller jordbruket omfattas av kraven.

2027 ska EU-kommissionen utvärdera hur effektiv den nya förordningen är, och för att säkerställa att utvärderingen blir tillräckligt bra har de olika parterna gjort en del tillägg i översynsklausulen. Enligt bland annat NLA, Nordic Logistics Association, är en bra översyn viktig för att säkerställa att incitamenten till att ställa om följer de tuffa målen. Det handlar bland annat om laddinfrastruktur, en god och robust elförsörjning och andra incitament att investera i eldrivna lastbilar.

Avtalsförslaget tar också upp frågan om konventionella fordon som konverteras till nollutsläppsfordon. Senast 2025 ska kommissionen presentera en bedömning av huruvida konvertering behöver stödjas genom nya och mer harmoniserade regler. Kommissionen har också åtagit sig att utvärdera möjligheten att ta fram en gemensam metod för hur ett tungt fordons utsläpp under hela livscykel ska bedömas, samt hur en registrering av fordon som bara går på koldioxidneutrala bränslen skulle kunna användas.

Ett önskemål från parlamentet som inte kom med i det slutliga förslaget är just inkluderingen av koldioxidneutrala bränslen. Det är en besvikelse för många i branschen, och NLA skriver i en sammanfattning att det här ”är en förlorad möjlighet att använda andra alternativa bränslen och förnybara bränslen som är lättillgängliga idag”, och att det ”behövs fler alternativ för att ersätta diesel”.

Kanske kan biobränslen ändå få en tydligare roll i omställningen framöver, om kommissionen inte spiller allt för mycket tid.

Brandbilar är en kategori av fordon och tillämpningar som inte omfattas av det nya avtalsförslaget om utsläppsminskningar. Foto: Istockphoto.com