Klubban i bordet för Euro 7

Publicerad tis, 12/19/2023 - 15:19

EU har nått en preliminär överenskommelse om reglerna i nya Euro 7. De slutliga formuleringarna ligger i linje med de ändringsförslag som gjordes efter omfattande kritik mot första utkastet som kom för ett år sedan. Det innebär att Euro 7 mer liknar de befintliga reglerna för Euro 6, men med en del tillägg och skärpningar – inte minst för tunga fordon.

EU-kommissionen presenterade sitt första förslag för ungefär ett år sedan. Det innehöll skrivningar som enligt fordonsbranschen och branschorganisationer kunde utgöra ett hot elektrifieringen genom att flytta resurserna från utvecklingen av ny teknik för eldrift till fortsatt utveckling av förbränningsmotorerna. De ändringar som gjorts för lastbilar, exempelvis skärpta nivåer för partikelutsläpp, kommer också att träda i kraft först fyra år efter att de publicerats i EU:s journalarkiv. Dessförinnan ska både parlamentet och ministerrådet har skrivit under överenskommelsen. Det här innebär att reglerna troligen börjar gälla någon gång i början av 2029.

Den nya överenskommelsen om Euro 7 är den första som täcker personbilar, transportbilar och tunga fordon i en enda lag.

Några av ändringarna:
- Skärpning av reglerna för partikelutsläpp för lastbilar, exempelvis för NOx och N2O.
- Skärpning av reglerna för partiklar från bromsar (särskilt i elektriska fordon) samt däck.
- Utökade garantier för alla fordon avseende körsträcka och livstid.
- Ny krav på hållbarhet för batterier

På flera punkter behålls tidigare regler och nivåer från nuvarande Euro 6. Det gäller exempelvis utsläppsgränserna för koldioxid från personbilar och transportbilar. För bussar och lastbilar skärps kraven dock.

Läs mer om Euro 7 på ministerrådets webbplats.