Ökade antal stölder får företagen att agera

Publicerad fre, 12/15/2023 - 12:10

Stölderna av tunga maskiner och tillbehör ökar kraftigt samtidigt som dieselstölderna ligger kvar på höga nivåer. I Maskinentreprenörernas senaste undersökning uppgav hälften av företagen att de drabbats. Nu rustar allt fler för att skydda sig bättre.

I augusti intervjuades 272 av Maskinentreprenörernas medlemsföretag om stölder som skett 2022. Siffrorna visar att andelen drabbade företag minskat något, från 55 procent året före till 50 procent. Men stöldfrekvensen har i stället tagit ett rejält skutt uppåt. Totala antalet brott gick från 677 till 964, vilket betyder att varje drabbat företag i snitt fått ovälkommet besök nästan 50 procent fler gånger än förra året. Det märks också i siffrorna som visar kostnader för stulet gods. De företag som drabbats har enligt egna uppskattningar i snitt förlorat 163 000 kronor, 37 000 kronor mer än 2021. Överlägset vanligast är drivmedelsstölder som 85 procent av de drabbade varit med om, och i snitt 6,4 gånger per företag. Här ligger dock nivån kvar på ungefär densamma som året före. 28 procent har blivit av med sådant som redskap, batterier, skopor, katalysatorer med mera och 8 procent har fått se hela maskiner försvinna.

Att bli av med en hel maskin kan förstås ses som allvarligare än en dieselstöld eller stöld av enstaka tillbehör. Men för företaget kan även mindre stölder bli rejält kostsamma för verksamheten.

– Det som kostar mest är oftast avbrottet i verksamheten. Idag kan det också ta lång tid innan man får tag i ny utrustning så att maskinen kan börja användas igen. Hur lång tid det tar beror på vilken maskin, fordon eller komponent det rör sig om, säger Thomas Smedäng som är yrkestrafikspecialist på Trygg-Hansa.

Pandemiåren, med minskad rörlighet mellan länder, innebar att stölderna tillfälligt minskade. Men nu pekar det alltså brant uppåt igen och det allvarliga läget har också fått företagen att vakna till. De som agerar brottsförebyggande lade under 2022 i snitt 89 000 kronor på åtgärder, en mycket kraftig ökning från 31 000 kronor 2021.

­– Det finns mycket man kan göra för att försvåra för tjuvarna. Låsa in maskiner och tillbehör, kameraövervaka och applicera spårsändare så larmcentralen eller utryckningsorganisationen kan följa ägodelarna. Vi ser nu att allt fler tar till förebyggande åtgärder, inte minst att man blivit bättre på att låsa in maskiner och att installera kameror. Det är också vanligare att tömma tankarna och använda larm, säger Thomas Smedäng.

Att arbeta förebyggande är inte heller bara ett sätt att minska risken att bli utsatt, det kan också göra att den som försäkrat sig mot stölder minskar kostnaderna om det ändå sker en stöld.

– Om maskinen som stjäls var utrustad med godkänd spårsändare eller elektronisk startspärr så försvinner självrisken enligt våra villkor. Med godkänd spårsändare menar vi att den ska vara kopplad till en spårningstjänst. Det gäller även lastbilar. Sätter man också märk-DNA på tillbehören så reduceras självrisken med 50 procent, upplyser Thomas Smedäng.

En stöld innebär dock nästan alltid en kostnad. Ett sätt att minska kostnaden är att teckna en avbrottsförsäkring. Hos Trygg-Hansa ger en sån försäkring ersättning i upp till 60 dagar om hela fordonet stjäls.

Stölderna som görs är ofta välplanerade, menar Thomas Smedäng. Tjuvarna har gjort research och vet vad de ska ta och från vem. Det innebär också att de gärna siktar in sig på företag som de vet inte skyddar sina ägodelar.

– De som inte arbetar stöldförebyggande blir därför alltmer utsatta. Om grannen gjort det här jobbet och inte man själv så löper man alltså högre risk att drabbas, säger Thomas Smedäng.


En maskin som är lätt att transportera är mer stöldbegärligt än en som är svår att transportera. Bandgående grävmaskiner blir exempelvis sällan stulna, eftersom det blir bökigt att få i väg dem. Samtidigt är det betydligt fler arbetsmaskiner som stjäls jämfört med lastbilar, och där finns det en tydlig orsak enligt Fredrik Lindstedt, utredningsinspektör på Larmtjänst.

– Många maskiner saknar elektronisk startspärr. Det är obligatoriskt för personbilar och lastbilar inom EU sedan mer än 20 år tillbaka, men det gäller inte maskiner som inte är registrerade i vägtrafikregistret. Dessa är ofta försedda med mekanisk spärr, men den är lättare att forcera. Med en elektronisk startspärr blir det mycket svårare för tjuven, man får inte i gång fordonet hur mycket våld man än använder. Det krävs avancerad digital utrustning för att komma förbi dessa.

Många maskiner kan startas med en helt generisk nyckel, eller rent av en vanlig plåtbit av rätt storlek.

– Innan EU gjorde startspärr obligatoriskt hade vi uppemot 40 000 stölder av personbilar om året. Det sjönk därefter till 6 000, så det gör stor skillnad. När jag pratar med entreprenörer som inte använder startspärr så säger de ofta att det är så smidigt när vem som helst kan använda maskinerna. Det stämmer förstås, medan det är också ett stort risktagande. Man resonerar nog inte likadant om sin personbil, att det är bra om alla kan använda den, säger Fredrik Lindstedt.

– Det blir skevt när man har den här tekniken på små personbilar som kostar 100 000 kronor, men inte på en maskin som kostar en miljon.

Vart tar alla dessa fordon och maskiner vägen då? En del går utomlands, säger Fredrik Lindstedt, men många blir kvar i landet och används av mindre nogräknade eller rent kriminella personer och företag.

– När dessa aktörer kan använda stulen utrustning som är mycket billigare snedvrids konkurrensen. Stölderna blir därför inte bara en direkt kostnad där och då, det påverkar också de långsiktiga affärerna för seriösa entreprenörer.


Text: Mats Hellström
Foto: Larmtjänst, Istockphoto.com

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2023. Teckna prenumeration här.

 

Några siffror
Undersökningsbolaget Navet Analytics har på uppdrag av Maskinentreprenörerna intervjuat 273 medlemsföretag om stölder som skedde under 2022. Här är några av resultaten:
50 % hade drabbats av stöld.
85 % av dessa har blivit bestulna på drivmedel
6,4 gånger skedd drivmedelsstölderna i snitt för de drabbade företagen
52 stölder var det mest drabbade företaget med om
8 % av företagen blev av med maskiner
28 % blev av med tillbehör till maskiner/fordon
163 000 kr uppgick snittkostnaden för stölderna till per företag
53 % av stölderna anmäldes till polisen
95 % angav att de försöker förhindra stölder och skadegörelse

Här har en stulen grävmaskin påträffats. Mindre modeller försvinner oftare än större.