Det går för fort i yrkestrafiken

Publicerad tors, 12/14/2023 - 15:10

Hastighetsefterlevnaden hos förare som kör skyltade företagsbilar är sämre än bland privatbilister. Det visar mätningar som NTF gjort i tio kommuner.

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet, konstaterat NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på sträckor med 40 km/tim i begränsning.

Enligt NTF:s mätningar var andelen fordon som framfördes i en olagligt hög hastighet i en företagsbil 43 procent jämfört med 38 procent bland privatfordonen. Skillnaden mellan fordon i tjänsten och privata fordon är inte stor, men eftersom transporten sker i tjänsten och det finns ett företagaransvar så borde den vara bättre, konstaterat organisationen.    

– Att bryta mot lagen som privatbilist är en enskild olaglig handling, men vad som blir extra bekymmersamt när man gör det i en skyltad företagsbil är ju att det speglar hela företaget. Jag tror att det är väldigt få företag som vill att företagets bilar används för att bryta mot lagen och utsätta andra i trafiken för onödiga risker, säger Lars Nordquist, nationell projektledare NTF.

Trafikverket har pekat ut yrkestrafiken som en nyckel till att lösa problemet med olagliga hastigheter i transportsystemet. Det egna initiativet ”Hållbara hastigheter”, med målet att införa krav på hastighetsefterlevnad och uppföljning för samtliga egna entreprenad redan 2025, ska inspirera andra att följa efter bli en naturlig del i företagens hållbarhetsarbete.

– De flesta företag är duktiga på att säkerställa att de anställda har en säker arbetsmiljö, men många missar att se vägtrafiken som en arbetsmiljöfråga. När man bryter mot hastighetsbegränsningen i tjänsten utsätts man som förare för en ökad risk vilket faktiskt gör hastighetsöverträdelsen till en arbetsmiljöfråga, säger Lars Nordquist.

NTF:s hastighetsmätningar av yrkestrafiken har genomförts i Falun, Nyköping, Sundsvall, Mölndal, Karlstad, Gävle, Trollhättan, Arboga, Jönköping och Skövde på sträckor där hastighetsbegränsningen var 40, 50, 60 och 70 km/tim.  Andelen olagliga hastigheter var störst på 40-stäckor där nästan 3 av 4 fordon bryter mot hastighetsbegränsningen.  

40-vägar är de sträckor där det oftast går för fort. Foto: Istockphoto.com