Bensin- och dieselbilar förbjuds i centrala stockholmskvarter

Publicerad ons, 10/11/2023 - 10:14

Stockholms rödgröna styre har enats om att bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon ska få köra i ett tjugotal centrala kvarter i Stockholm från och med årsskiftet 2024/2025. Som motiv lyfts de höga partikelutsläppen fram, men även omställningen till fossilfritt.

Området, som avgränsas av Sveavägen, Hamngatan, Birger Jarlsgatan och Kungsgatan har en yta på omkring 180 000 kvadratmeter. Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan ingår i förbudszonen som ska klassas som miljözon 3 från och med nästa årsskifte. I praktiken är det helelektriska fordon och gasbilar med Euro 6-klass som kommer att få fortsätta köra. Elhybridlastbilar och vätgasbilar är också godkända, men antalet sådana i trafik är försvinnande få. En lång rad undantag finns också, inte minst yrkesutövande bilister i form av bland annat poliser, vårdpersonal och anställda i försvarsmakten.

Som huvudskäl för införandet av miljözonen anges luftkvaliteten.

– Idag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation. Vi behöver begränsa de hälsofarliga avgaserna från bensin- och dieselbilar, säger Stockholms stads trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Flera fastighetshetsägare och transportörer som verkar i det utpekade området är sedan tidigare involverade i ett Vinnova-projekt som handlar om att förbättra samlastning och utveckla mer hållbara leveranser, påpekar Miljöpartiet.

– För att vi ska komma till rätta med luften i Stockholm behöver elektrifieringen gå snabbare. Elfordon bidrar också till lägre klimatutsläpp och mindre buller, som gör att fler leveranser kan ske nattetid. Det minskar trängseln på vägarna i innerstan, säger Lars Strömgren.

Införandet av miljözon 3 i det aktuella området är första steget i en vidare utrullning av ytterligare en etapp som just nu är under utredning.

Kritik mot planerna kom dock snabbt efter offentliggörandet. ”Tramsig symbolpolitik som i grunden inte behövs för att vi ska klara omställningen”, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) till Dagens Industri. Tina Thorsell på Transportföretagen är inne på samma linje ”Det vi behöver är inte politisk klåfingrighet utan fortsatta satsningar på el-infrastruktur, och ett politiskt löfte om att bara köpa gröna transporter till offentlig sektor”. Dagens Industri rapporterar också att Svensk Handels Henrik Ekelund säger att ”Vi har svårt att se att vare sig den typen av fordon eller den typen av förare eller den laddinfrastruktur som skulle behövas för den här omställningen finns på plats i tid för införandet.”

Jacob Hartman-Berger, regionchef på Sveriges Åkeriföretag, menar även han att beslutet var för hastigt och inte är tillräckligt förankrat då det saknats ett remissförfarande.

– Snabba och icke förankrade beslut som detta, tillsammans med slopandet av miljözon i Gamla stan, skickar otydliga signaler till vad framtiden faktiskt innebär för våra åkeriföretag.

Det finns nu enligt Sveriges Åkeriföretag en risk för ökad leveransosäkerhet i det aktuella området då många aktörer på transportmarknaden inte har möjlighet att ställa om med sådan kort tidshorisont. Samtidigt kan införandet innebära att transporterna blir dyrare, vilket i sin tur kan ge högre priser för konsumenter i området.

Stureplan utgör gräns åt nordöst för den kommande nya miljözonen i centrala Stockholm. Foto: Istockphoto.com