Struktur och ny teknik bäddar för fortsatt framgång för ÖGS

Publicerad mån, 09/04/2023 - 11:20

Starkt engagemang för miljö- och social hållbarhet, ansvarstagande för trafiksäkerhet och fokus på lönsamhet. ÖGS-bolagens arbete med att optimera verksamheten ledde ända fram till en finalplats i Stora Åkeripriset 2023.

Det var nära, men liksom Hitab snubblade ÖGS-bolagen på fallrepet och blev omsprungna av vinnaren Falkenklev Logistik i finalen.

– Det är klart att vi gratulerade dem till segern även om det kändes lite surt. Falkenklev är duktiga, de satsade tidigt på elektrifiering och har lyckats bra med jämställdhet i företaget, säger ÖGS-bolagens koncernchef och styrelseordförande Lars Johansson.

ÖGS-bolagen startades av pappa Bertil Johansson 1952 med transporter för dåvarande Bilspedition. En bil med släp trafikerade då linjen mellan Örebro och Göteborg.

Lars Johansson övergav tidigt planerna på att jobba med el, tele och data och klev in i verksamheten redan som 17-åring.

– Jag hade inga tankar på att bli åkare egentligen, men så blev det ändå, berättar Lars Johansson.

Idag är även sonen Sebastian Johansson och döttrarna Louice Johansson och Rebecca Johansson aktiva i företaget. Sebastian axlar uppgiften som vd och Louice är verksamhetens controller med ansvar för bland annat ISO-certifieringar. Rebecca studerar och kombinerar sina studier med jobb på företagets administrationsavdelning.

Hur enkelt är det att arbeta så nära med sina närmsta familjemedlemmar?
– Det går bra, men pappa Bertil och jag hade ganska olika idéer ibland. När vi skulle bygga fastigheten på Pilängen var det jag som fick sista ordet efter en tids diskussioner. En kort tid därefter ville han inte längre vara kvar i verksamheten på samma sätt utan drog sig tillbaka till företagets verkstad istället, säger Lars Johansson.

Fram till idag har ÖGS-bolagen övertagit totalt 15 åkerier och linjer, oftast med fordon och personal. Lars Johansson konstaterar att även om verksamheten utökats med bland annat återvinningstransporter är företagets styrka fortfarande transport av styckegods och del- och helpartier på ett ton till fulla lass.

– Med tanke på det geografiska läget har Örebro blivit ett viktigt logistikcentrum. Här finns det bra möjligheter att tanka biogas och snart även möjlighet till längre fordonskombinationer.

Nya generationen ÖGS i gymmet.

Högt på åkeriets dagordning står miljö- och kvalitetscertifieringarna som uppdateras noggrant och löpande. Listan på certifieringar är lång; ISO 3900-1, ISO 9001, ISO 4500:1, ISO 14001 samt Fair Transport.

Louice Johansson ser att arbetsmiljöarbetet bidragit till många fördelar, i synnerhet internt.

– Det har skapat en bra arbetsstruktur med många effektiva lösningar. Vi mäter allt: bränsleförbrukning, fyllnadsgrad, godsbalans, allt. Alla mål och mätetal följs upp dagligen och även regelbundet tillsammans med skyddsombud och arbetsmiljöansvariga, berättar hon och understryker att det är ett pussel för trafikledningen att planera den mest optimala rutten.

För att effektivisera kommunikationen internt har åkeriet deltagit i utvecklingen av Cost Stop websystem och app som används av alla i företaget. Registreringar görs direkt i appen och där kan förarna med ord och bilder anmäla allt i realtid, från ostädade hytter till problem med godssäkring eller fel på fordon.

För bättre realtidsrapportering och uppföljning har Cost Stop även integrationer mot fleetsystem, bränslebolag, fordonsregistret och lönesystem. Förarna gör kontroll före och efter körning enligt en checklista där avvikelser kommer in i systemets inkorg.

– Det gör oss mindre beroende av Excel, och det är ju skönt, skrattar Lars Johansson.

Som andra åkerier står också ÖGS-bolagen inför valet att byta den konventionella fordonsflottan mot mer miljöfrämjande fordon.

– Det har inte funnits några alternativ hittills så det blir en väldigt spännande omställning, kanske den allra största utmaningen framöver, tror Sebastian Johansson och förklarar att det ibland är svårt för näringslivet att anpassa sig till politikens snabbt förändrade direktiv.

– Det är kul att det händer något, och vi måste hitta kunder som vill vara med på den här resan så att vi som åkeri har möjlighet att investera mer i grönare transporter framöver.

Till dess fortsätter ÖGS-bolagen med satsningen på biogas som de började investera i redan för två år sedan.

I slutet av 2023 kommer verksamheten att ha 12 biogaslastbilar i trafik och den första ellastbilen är redan beställd. Det är en lastväxlare som ska köra för Stena Recycling lokalt i Örebro. 

Flytande biogas är bra, tycker familjen Johansson som hoppas att skattereduktionen på gas återkommer.

Samtidigt är de kritiska till förändringen om sänkt reduktionsplikt.

– Det är definitivt ett steg tillbaka ur miljösynpunkt, understryker Sebastian Johansson.

Prioriterat är också internarbetet med trafiksäkerhet. Samtliga fordon är sedan många år tillbaka spärrade vid maxhastigheten 82 kilometer i timmen och nu är även systemet ISA, Intelligent Speed Adaptation, aktivt i alla fordon. Det betyder att överhastigheter på alla vägsträckor registreras.

– Att det är vi som ständigt blir omkörda, inte tvärtom, har kanske tagits emot lite blandat av stressade chaufförer. Men vårt syfte är att vara lagliga och optimera varje rutt. Därför ser vi ständigt över schemat så att våra chaufförer kan arbeta utifrån rätt förutsättningar, säger Sebastian Johansson.

ÖGS-bolagen månar om att vara en attraktiv arbetsgivare som behåller sin personal. Investeringen i ett nytt gym är det senaste i raden av trivselsatsningar.

I verksamheten arbetar idag sju kvinnliga chaufförer. Sebastian Johansson vill gärna ha in fler.

– Jargongen blir annorlunda då och det är positivt för branschen.

Som andra åkerier har även ÖGS-bolagen periodvis haft rekryteringsproblem. Tillsammans med ett bemanningsföretag testar de nu ett nytt koncept där nya förare utbildas med CE-körkort och yrkeskompetensbevis. 

Under pandemin och framåt har verksamheterna gått bra. Men en liten osäkerhet har börjat smyga sig på inför hösten.

– Med konjunkturen, ränteläget och inflationen finns det en risk för att godsvolymerna minskar. Det är svårt att veta just nu, men vi hoppas på det bästa och är väl förberedda, säger Lars Johansson.

Text: Veronica Rönnlund Aldman Foto: Andres Hylthén
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 4 2023.

 


Det här är ÖGS-bolagen
Bildades: 1952.
Verksamhet: Transport och logistik.
Bolag i koncernen: Örebro Göteborg Samkörnings AB, Örebro Godstrafik Stockholm AB, ÖGS Miljötransporter AB, ÖGS Fastighets AB.
Huvudkontor: Örebro.
Vd: Sebastian Johansson.
Anställda: Cirka 120 personer.
Omsättning: 163 miljoner kronor (2022).
Fordon: 75.
Genomsnittlig transportsträcka: Västsverige 72 mil/resa, Östergötland och Mälardalen 43 mil/resa.
Uppdragsgivare: DB Schenker (Bilspedition), Stena Recycling.
Upptagningsområde: Huvudsakligen Västsverige, Östergötland, Mälardalen.

Lars Johansson (t.h.) med nästa generation Johansson, från vänster Sebastian, Louice och Rebecca.