Slutliga beslut om utsläppshandel klubbades

Publicerad ons, 04/26/2023 - 10:43

År 2027 ska EU:s utsläppshandelssystem för vägtransporter börja gälla. Ungefär samtidigt träder även en ny reform i kraft som innebär att flyget börjar betala för sina utsläppsrätter. Det är några av de beslut som fattades i EU under tisdagen.

ETSII, som utsläppshandelssystemet för vägtransporter heter, klubbades igenom av både parlamentet och kommissionen i december. På tisdagen var det dags för ministerrådet att se till att det blir verklighet.

Systemet ska sjösättas 2027, men med option på att flytta startskottet upp till ett år i det fall olje- och gaspriserna skulle vara exceptionellt höga vid tiden för det planerade införandet. I den ursprungliga planen skulle systemet sjösättas redan under 2024, men även 2025 och 2026 har diskuterats. Den internationella vägtransportorganisationen IRU konstaterar att 2027 är ett mycket mer realistiskt startår med tanke på de stora behov av ny infrastruktur och teknikutveckling som behövs för att stötta elektrifieringen.

– Vi är glada att EU lyssnade på vår oro och visade viss pragmatism, säger IRU-chefen Raluca Marian.

Det finns dock en oro från IRU:s sida för att de nödvändiga förutsättningarna för en framgångsrik omställningsprocess i linje med ETSII inte helt kommer att vara på plats 2027 heller. Det är med andra ord dags att dra i ytterligare en växel i arbetet med bland annat laddinfrastrukturen.

EU har också klubbat igenom nya reformer för flyget. Det handlar dels om att utsläppshandelssystemet där ska prissättas och dels om en ny trappa för ökad reduktionsplikt. Under 2026 ska även flygbolagen börjar betala för sina utsläpp genom att den tidigare fria tilldelningen av utsläppsrätter till branschen tas bort. Enligt beräkningar som gjorts kommer kostnaderna för en genomsnittlig resa mellan två länder i EU gå upp med omkring 5 00 kronor, och en internationell långresa med omkring 2 000 kronor i och med detta. Samtidigt införs en reduktionsplikt för flyget som innebär att flygbolagen måste blanda in två procent fossilfritt bränsle 2025, en andel som ska ökas till 70 procent till år 2050.

Förutom att dessa två ändringar kommer att höja priset för alla flygresor så kan besluten gynna bolag som redan påbörjat sin omställning mot hållbara drivmedel. I Sverige finns idag en nationell reduktionsplikt för flyget på 2,6 procent.