Ny tekniklösning släpper timmerbilen över vägbroarna

Publicerad fre, 02/24/2023 - 08:12

Olofssons Åkeri i Bredträsk deltar i ett försök där fyra av åkeriets 70- och 72-tons timmerbilar kör på vintervägar med vägbroar som är klassade för betydligt lägre bruttovikter. Åkeriets lastbilar har försetts med geofencing-funktioner som hjälper förarna att sänka farten när vägbroarna närmar sig.

– Det var rätt självklart för oss att tacka ja när vi fick frågan om att vara med i försöket att vintertid köra med våra tunga timmerbilar på sträckor med betydligt lägre bruttovikter. Det säger Christin Hellstrand på familjeföretaget Olofssons Åkeri i Bredträsk, som ligger i Bjurholms kommun i Västerbotten. Olofssons fick förslaget att delta i testet från sin stora kund Sveaskog som man kör rundvirke åt från många avverkningsplatser i regionen.

Företaget grundades för snart 70 år sedan och omsätter omkring 45 miljoner kronor. Förutom rundvirke är åkeriet inriktat på anläggningstransporter och i företaget finns fem lastbilar och ett antal anläggningsmaskiner. Christin Hellstrand sköter kontoret och fungerar som spindel i nätet på företaget. Hon kan verksamheten väl efter 18 år bakom ratten på en tung timmerbil.

Försöket som Olofssons nu deltar i heter BK4 Vinter och syftar till att öppna nya vägar för tunga timmertransporter under vintern i norra delen av landet. Olofssons åkeri har fått dispens att köra på ett nätverk av vägar i Västerbotten och Västernorrland med sina timmertransportfordon på 70 och 72 ton fram till slutet av februari i år. I vägnätet som man har dispens för finns tolv vägbroar. Utan dispens är den tillåtna bruttovikten högst 64 ton (BK1) på det vägnät som ingår. Några viktiga villkor för försöket är att vägarna är tjälade och att föraren inifrån hytten ska kunna se fordonstågets bruttovikt och hur vikten fördelas på hjulaxlarna.

Göran Danielsson på Sveriges Åkeriföretag region Norr har i flera år arbetat aktivt med att öppna tjälade vägar för tunga fordon. Han säger att han nu ser positivt på att få vara delaktig i ett projekt som ökar transporteffektiviteten och också på att kunna styra funktioner med geofencingteknik.

– Projektet sker i tät dialog med förarna och man kan enkelt ta tillvara deras och åkeriets upplevelser, säger Göran Danielsson som även ser fördelar i att försöket är relativt begränsat.

Under vintertid, när vägarna är frusna (16 november–31 mars), har det under flera år tillbaka varit tillåtet med 64-tonsfordon på BK2- och BK3-vägar (max bruttovikter på 51,4 ton och 37,5 ton). Nyheten med det här försöket är att Olofssons Åkeris tunga bilar har fått dispens att köra på vintervägar med ännu tyngre bilar (BK4, alltså upp till 74 ton), och dessutom tillåts de passera tolv vägbroar med lägre bärighetsklass. Villkoret är att bilarna sänker hastigheten när de kör över broarna. Hastighetsgränserna över broarna varierar och maxhastigheten ligger mellan 30 km/h och 70 km/tim. De sänkta hastigheterna minskar vibrationerna i broarna och gör att de klarar högre vikter. Broarna i försöket är så att säga inhägnade i varsin digital zon och har lagts in i en digital kartdatabas. Metoden kallas geofencing.

Olofssons deltar med fyra timmerbilar, två från Volvo och två från Scania, som har utrustats med elektronikenheter för geofencing. Fordonsdatorn känner positionen och lämnar ett meddelande till föraren när bilen närmar sig någon av de skyddade broarna så att farten sänks. På två av timmerbilarna finns också en funktion som gör att lastbilen automatiskt saktar in när bron närmar sig. För föraren märks det genom att motorn tycks tappa kraft. Transportsträckor och hastigheter loggas för att fyra bilarna under hela försöket.

Projektet kommer att ge mycket kunskap om geofencingteknik och erfarenheter för alla berörda – myndigheter, väghållare, forskare, åkeri och förare, menar Göran Danielsson.

– Användningsområdet för den här tekniken kan utökas och tekniken kan tillämpas på andra regelverk och bärighetsbegränsningar, och inom ramen för andra framkomlighetsfrågor som berör branschen, påpekar han.

Pilotförsöket koordineras av det statliga forskningsinstitutet Rise, med huvudkontor i Göteborg.

– Vi vill åstadkomma ett säkert system för att tillåta BK4-fordon. Det ska vara möjligt att skala upp försöket och därmed öka produktiviteten, säger Kristina Andersson som leder projektet på Rise. Hon säger också att gruppen som ligger bakom projektet i förlängningen vill se ett förändrat regelverk. Därför kommer man också att visa hur det framtida regelverket ska se ut för den här typen av tillämpningar för geofencing.

Det innebär också att det kommer tas fram förslag på vilka konsekvenser förare som inte följer regelverket ska möta. Man kommer också att visa på samhällsvinsterna för ett nytt regelverk. En lång rad parter deltar i projektet. Utöver Rise är det Trafikverket, Sveaskog, Skogforsk, Scania, Volvo Lastvagnar AB och Sveriges Åkeriföretag.

Text: Mats Udikas
Foto: Olofssons Åkeri

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 1 2023.


Om BK4 Vinter
BK 4 Vinter, som även går under namnet "Tjälade vintervägar”, är ett projekt som syftar till att få fram lösningar som ökar effektiviteten i transportsystemet genom bättre utnyttande av infrastrukturen. Genom att använda tekniken ”geofencing” för att sänka timmertransporternas hastigheter över broar kan man utvidga det vägnät som skogsindustrin kan använda. Projektet drivs av Rise i samarbete med Trafikverket, Sveaskog, Skogforsk, Scania, Volvo Lastvagnar, Sveriges Åkeriföretag och utvalda åkerier.

Samuel Fransson på Olofssons Åkeri kör en 72-tons timmerbil från Volvo. Han har ställt sig vid bron över Viskasundet i Fredrika som är en av tolv broar som ingår i försöket. Hans timmerbil måste sakta ner till 30 km/tim vid överfarten.