Största laddparken för tunga fordon invigd i Skåne

Publicerad fre, 10/21/2022 - 10:07

Falkenklev Logistik i Skåne satsar stort på elektrifiering. Investeringarna består av sex eldrivna tunga lastbilar, en stor solcellsanläggning och nu har man också invigt vad som är Sveriges största laddpark med plats för tunga fordon.

Storsatsningen på el började med att Falkenklev hade en bit mark utanför Perstorp där de såg till att uppföra en solcellspark med en produktion på upp till 1,5 miljoner kWh om året, berättar Victor Falkenklev som är vd för det nystartade dotterbolaget Rifil där laddverksamheten bedrivs.

– Den egna elen därifrån räcker till cirka 125 000 körda mil med tung lastbil och därför blev det ett enkelt beslut att investera i sex tunga eldrivna lastbilar från Scania och Mercedes-Benz som vi får nu i slutet av året. Vi har ett antal eldrivna transportbilar sedan innan så vi är ju ganska bekanta med eldrift.

Victor Falkenklev lyfter arbetsmiljön för förarna och ett fantastiskt vridmoment med mycket goda köregenskaper i krypfart som stora fördelar med eldriften.

– Vi kommer att använda bilarna i distributionstrafik och där har vi många turer där bilarna går kanske åtta mil om dagen. Så det är verkligen inga problem med räckvidden. Men bilarna kostar ju mer i inköp så det är viktigt att de rullar många timmar. Vi har nu dialog med bland annat Malmö stad om att kunna göra leveranser även på kvällar i och med att de är så tysta. Och det är positiva tongångar – alla vill ju minska trängseln i städerna och kan vi sprida ut körningarna under fler timmar så blir det ju en fördel.

Laddplatser för stora fordon i Malmö har dock lyst med sin frånvaro, och Falkenklev bestämde sig därför för att lösa frågan själva. Den nya laddparken ligger intill Stora Bernstorp där riksväg 11 korsas av Yttre Ringvägen/E4. 
– Genom att skapa en publik laddpark så öppnades dörren för olika stöd. Och när vi ändå var igång så slog vi på stort, säger Victor Falkenklev. 

Laddparken är delfinansierad av Naturvårdsverket och byggd i samarbete med Scania, Kempower och Soltech. De 22 laddplatserna kan var och en ge upp till 320 kW och passar lika bra för personbilar som för lastbilar. Det ska också vara möjligt att bygga till ytterligare 18 laddpunkter framöver.

– Med alla dessa platser kan vi nästan garantera att man slipper köa när det är dags att ladda. Det finns gott om plats och vi har totalt 2 000 kW effekt att använda. Vi ska också tillsammans med Soltech energy solutions bygga ett energilager på 2 000 kWh så att vi kan ta ut hög effekt utan att gå upp för högt i uttag från nätet.

I anslutning till laddplatserna finns också toaletter och en automatbutik. Den sistnämnda är bemannad under lunchtimmarna och erbjuder då även varm mat.

– Det ska vara enkelt och bekvämt att stanna till här på sin rast och ladda upp, säger Victor Falkenklev.