Nya siffror på förarbristen – ökar igen

Publicerad ons, 08/24/2022 - 09:58

Att det finns för få lastbilsförare i Sverige är knappast en nyhet. Men efter en dipp i efterfrågan under pandemin visar nu nya siffror från TYA att bristen återigen ökat. Hela 41 procent av åkerierna behöver nyanställa inom kort, och under helåret handlar det om 6 400 förare.

Efter en tillbakagång under pandemin ökar alltså åter transportbranschens behov av nya lastbilsförare. I TYA:s årliga rapport Trendindikatorn Åkeri uppger 41 procent av företagen att de behöver nyanställa de kommande sex månaderna, jämfört med 25 procent 2020. I antal handlar det om 3 066 (1 923 år 2020) förare på sex månader och 6 361 (4 029) de kommande tolv månaderna.

– Om det här fortsätter är vi snart tillbaka på 2018 års nivå. Då var bristen på förare så stor att många godstransporter fick ställas in, vilket påverkade både industri och handel negativt, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd).

55 procent av företagen uppger att det är svårt att hitta förare. Samtidigt är det ingen brist på intresse bland landets unga – tvärtom. Gymnasiets transportprogram har i dag två sökande till varje plats.

– Här har samhället en chans att möta det enorma intresse som finns för yrket. Vi ser att allt fler kvinnor vill bli lastbilsförare, och vi skulle kunna fånga upp de nya svenskar som kört lastbil i sitt hemland, säger Lena Törnstrand och fortsätter:

– Det är också en utbildning som leder till arbete. Av de transportelever som tog examen förra året fick drygt 80 procent jobb direkt.

Av alla landets lastbilsförare är i dag 9 procent kvinnor, och bland dem som nyrekryterats de senaste tolv månaderna rör det sig om 17 procent. Det är den högsta uppmätta andelen sedan TYA började med sin undersökning för ca 15 år sedan. Andelen tjejer i årskurs två på transportutbildningarna var i år hela 33 procent.

– De senaste åren har vi sett en stadig ökning av kvinnor som kör lastbil, men tittar man på hur det ser ut i skolan borde statistiken ta ett ordentligt skutt om tre år ungefär.

Siffror och fakta ur rapporten

  • 928 åkeriföretag besvarade enkäten.
  • 41 % (34) uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader.
  • Sammanlagt behövs 3 066 (1 923) nya förare i Sverige det närmaste halvåret. På hela året efterfrågas 6 361 (4 029) lastbilsförare.
  • Mest benägna att nyanställa är företagen i Sveriges sydvästra och sydöstra regioner (Halland, Västra Götaland, Kronoberg, Blekinge, Jönköping, Kalmar), där 54 respektive 53 procent planerar att anställa för att möta efterfrågan på marknaden.
  • 55 % (54) upplever problem med att rekrytera nya förare, och uppger att det främst är svårt att hitta förare med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.
  • Andelen kvinnor som kör lastbil är enligt årets rapport 9 % (8).
  • Av de lastbilsförare som anställdes förra året var 17 % (16) kvinnor, att jämföra med 9 % 2018.
  • En region som sticker ut är Nedre norra (Västernorrland, Jämtland) som lyckats attrahera hela 39 % kvinnliga förare förra året. Där finns också högst andel kvinnliga förare totalt med 14 %.
  • Frågorna i rapporten ställdes från mitten av mars till mitten av maj 2022.
  • TYA står kvar vid sin bedömning att det behövs 50 000 förare de närmaste tio åren.

2021 års siffror anges inom parentes

Av de som nyanställdes som förare under de 12 föregående månaderna var 17 procent kvinnor, en betydligt högre andel än för den totala arbetsstyrkan. Foto: Liza Simonsson