Svenska företag söker leverantörer på hemmaplan

Publicerad tis, 08/23/2022 - 16:50

Business Sweden har presenterat en ny undersökning som kartlägger hur de svenska industriföretagen omorganiserar sina leverantörsnätverk i utlandet. Den visar att strålkastarljuset riktas från Kina och Asien mot Europa för att säkra försörjningen av insatsvaror till produktion i Sverige.
– Kortast avstånd vinner, konstaterar Business Swedens chefekonom Lena Sellgren.

Över 300 svenska industriföretag har deltagit i en undersökning som visar varifrån företagen gör sina inköp av utländska insatsvaror och hur deras leverantörsnätverk i utlandet håller på att förändras.

– Asien har länge varit en stark leverantörsmarknad. Men det är inte längre självklart att insatsvarorna kommer från Kina eller Vietnam. Resultatet i denna undersökning visar att industriföretagens fokus flyttas mot Europa som blivit det nya förstahandsvalet, säger Lena Sellgren.  

Så mycket som hälften av de intervjuade företagen har underleverantörer i Kina idag. Men flertalet faktorer driver nu på en våg av omallokering av inköpen mellan olika utlandsregioner.  

Automatisering och stigande löner i Asien, dyrare transporter, ökade risker och klimatpåverkan från långväga leveranser samt den rådande geopolitiska osäkerheten är centrala drivkrafter. 

– Pandemin och kriget i Ukraina har orsakat omfattande störningar. En redan pågående regionalisering av företagens produktion och handel med industrivaror har därmed fått en extra knuff. Devisen idag är att kortast avstånd vinner, fortsätter Lena Sellgren.  

Sverige och Europa har därför fått nya incitament att säkra leverantörskompetens i branscher som är kritiska för inte minst den gröna omställningen.  

– Resultatet från intervjuerna bekräftar att förskjutningen i företagens leverantörsnätverk mot Europa kommer att bli påtaglig de närmaste tre åren, avslutar Lena Sellgren.    

Läs mer om undersökningens resultat här.