Positiva vibbar när Hinz blir Palfinger

Publicerad fre, 08/19/2022 - 09:44

Den första januari förvärvade den österrikiska krantillverkaren Palfinger AB sin mångåriga svenska partner Hinz Försäljnings AB, och under augusti ska namnbytet ske. Vi frågade Magnus Hinz, vd och tidigare ägare av Hinz, vad ägarbytet innebär för verksamheten och kunderna.

Hinz har varit generalagent för Palfingers produkter och tjänster ända sedan 1974, bara några månader in på företagests första verksamhetsår. Att det blev just Palfinger som tog över, drygt 47 år senare, var kanske inte någon högoddsare. Men det började med att Magnus Hinz blev uppvaktad från annat håll.

– Vi fick andra erbjudanden om att sälja och hade bra diskussioner om det. Men när jag hörde av mig till Palfinger så visade det sig att de själva gärna tog över verksamheten istället. Med facit i hand tror jag absolut att det var det bästa alternativet, även om vi fick ett bra och seriöst erbjudande i första läget också. Det är en stor trygghet att en så stark aktör nu äger verksamheten. Palfinger köper sällan upp andra bolag, men de har sett att vi har byggt upp varumärket Palfinger bra i Sverige och det gjorde att de inte tvekade alls i det här läget, säger Magnus Hinz som numera är försäljnings- och marknadschef för den svenska verksamheten.

Magnus Hinz

Hur påverkas era kunder av försäljningen?

– Vi har redan märkt att det blivit lättare att få hjälp i olika frågor. Vi får fram reservdelar snabbare, exempelvis. Det har gått snabbt förut också, men det känns som att man är lite på röda mattan nu i den dagliga verksamheten. Vi hamnar på samma nivå i hierarkin, kan man säga.

Hur har responsen hos medarbetarna varit?

– De blev överraskade av försäljningen. Men när vi sa att det är Palfinger som tar över var de nöjda. Jag har inte hört något negativt från någon, vilket förstås är skönt. Jag var inte säker på hur vår personal och kunder skulle reagera på nyheterna. Det känns väldigt, väldigt bra för mig att folk är bekväma med Palfinger och ser företaget som en stark och pålitlig aktör.

2021 och början av 2022 har varit bra tider på efterfrågesidan för Palfinger, inte minst i Sverige och övriga skandinaviska länder. Men den globala komponentbristen är samtidigt ett problem och leder till ovanligt långa leveranstider. Som leverantör av kranar för lastbilar påverkas Palfinger även av både lastbilstillverkarnas leveranstider och påbyggarnas möjligheter att vara flexibla och få tag i rätt komponenter. Gerhard Sturm, global chef för Palfingers försäljning och service, har meddelat att företaget nu satsar på att öka den egna kapaciteten för att hålla nere leveranstiderna så mycket som möjligt. Magnus Hinz håller med om att det är en utmaning, och att det gäller att jobba smart.

Vad kan ni göra för att minska leveranstiderna?

– Vi tillverkar många komponenter själva, men det kommer också en del utifrån. Ibland kan vi skicka iväg en produkt, exempelvis en kran, trots att den inte är hundraprocentigt klar, så att påbyggaren kan börja jobba. Sedan monterar vi de sista komponenterna när de väl har kommit. Vissa påbyggnader har 3–4 månaders byggtid, så här går det att spara en hel del tid. Man får försöka hitta smarta lösningar när det är möjligt.

Hur problematiskt är det för er att leveranstiderna ökat för nya lastbilar?

– Det påverkar förstås. Vi har själva några månaders leveranstid, men om det finns behov av snabbare leveranstid för en produkt från oss så har vi en bra möjlighet att lösa detta. Antingen genom eget lager eller omstuvning i produktionen. Vi har också en bred verksamhet, med produktion för marina ändamål, järnväg och gruvor exempelvis. Ibland säljer vi skogskranar där lastbilen redan finns, men i många fall behövs en ny lastbil och då påverkas vi.

Hur ser tillväxtmöjligheterna ut i Sverige?

– Det finns en hel del potential. Både genom ökat produktsortiment och genom nya tjänster och affärsmodeller. Jag ser en enorm potential i våra lastväxlare. Vi kan också växa på eftermarknaden med reparations- och serviceavtal, och med digitala tjänster såsom Palfinger Connected. Palfinger har många nya produkter och tjänster på gång som kommer ge fördelar för våra kunder, och Sverige är en av marknaderna där kunderna har högst krav på produkter och tjänster.

Korta leveranstider och tillväxt är två viktiga frågor när Hinz tidigare verksamhet ska utvecklas vidare som Palfinger. Foto: Lars Arvidsson