Sommarens nyheter i kortform

Publicerad ons, 08/10/2022 - 12:41

Nu är det åter till vardagen för många semesterfirare, och även Svensk Åkeritidning drar igång med webbrapporteringen efter uppehållet. Sommaren har inte bjudit på särskilt många stora nyheter, men här en är del av det som ändå rapporterats:

Produktionsstart för Mercedes-Benz andra eldrivna lastbilsmodell

I juli drog serieproduktionen av Mercedes-Benz E-Econic igång. Fordonet är anpassat för körningar i stadsmiljö med många stopp, exempelvis vid renhållningsarbete och sophämtning.

Modellen är i grunden samma lastbil som modellen Econic med förbränningsmotor. Ett lågt insteg, stora rutor som ger bra sikt och ett plant golv som gör det lätt att gå ut på båda sidorna är några av designpunkterna som gör den lämplig för stadstrafik och renhållning.

E-Econic har en samlad maxeffekt på 536 hk (400kW), har tre batteripaket som tillsammans ger 336 kWh och en maximal räckvidd på ca 30 mil. För renhållningsändamål blir den praktiska räckvidden omkring 15 mil då sopaggregatet också drivs av elen. Att ladda från 10 till 80 procent tar ca 1,5 timme på full effekt. Totalvikten är 27 ton och de första exemplaren av den nya modellen kommer till Sverige under hösten.

DAF lanserar ny serie lastbilar för distribution och anläggning

En ny generation lastbilar är på gång hos DAFXD-serien innebär nya standarder för kvalitet, säkerhet, effektivitet och förarkomfort och presenteras på IAA i Hannover i Tyskland i september.

Nya generationen DAF XD, som är utvecklad för distribution och anläggningstransporter, är baserad på samma plattform som de nya långdistanslastbilarna XF, XG och XG⁺. Bilarna har stor vindruta och stora sidorutor med ultralåga fönsterbältlinjer. En låg hyttposition ska ge optimal direkt sikt, tillsammans med trottoarfönstret som finns som tillval. DAF Corner View och DAF Digital Camera System ska också bädda för ultimat indirekt sikt.

En ny Paccar MX-11-drivlina och avancerade förarassistanssystem ger en låg förbrukning och DAF Connect-hanteringssystemet för vagnparker sparar tid genom dess trådlösa programvaruuppdateringar. En omfattande tillgång till kraftuttag, moduler och kontakter för påbyggnadsmontering ska också ge stora möjligheter för karossbyggare.

Hytten är mycket rymlig, som mest nästan 10 m³, och de ovanligt många inställningsmöjligheterna för sätet och ratten ska göra det lätt att hitta den bästa förarpositionen. Instrumentbrädan har helt digitala instrumentpaneler.

Nya konstruktioner för den främre delen av chassit, hyttfjädringen och bakaxelfjädringen ska ge god körning och väghållning. 

Produktionen drar enligt planen igång till hösten och fordonsplattformen har förberetts för alla typer av drivlinor.

Nytt handlingsprogram för laddinfrasttruktur ska tas fram

Regeringen har gett Energimyndigheten och Trafikverket i uppdrag att ta fram ett nationellt handlingsprogram för en snabb, samordnad och samhällsekonomiskt effektiv utbyggnad av laddinfrastruktur samt tankinfrastruktur för vätgas för lätta och tunga fordon.

Programmet ska innehålla nulägesbeskrivning, framtidsanalys och bedömningar om hur utbyggnaden av ladd- och vätgasinfrastruktur kan utvecklas för att möjliggöra effektiv elektrifiering av vägtransporter. Programmet ska också innehålla en analys av de olika aktörernas ansvar och roll i utbyggnaden.  

Den nationella elektrifieringsstrategin som togs fram av regeringen tidigt under 2022 ska ligga som grund för handlingsprogrammet. 

Regeringen ger också Energimarknadsinspektionen i uppdrag att analysera och sammanställa ledtider och kostnader för anslutning av laddningspunkter till elnätet utifrån erfarenheter från olika delar av landet. De ska också redogöra för hur ledtiderna kan kortas och lyfta fram goda exempel som bidrar till korta ledtider.

Transportstyrelsen vill se nya åtgärder mot avgasmanipulation

Fängelse i straffskalan för avgasmanipulation och kontroll av att mätarställningen är högre än vid tidigare besiktning. Det föreslår Transportstyrelsen i samband med en redovisning som lämnades över till regeringen tidigare i somras.

Förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda åtgärder för att motverka manipulation av fordons avgasrening och mätarställningar. Igår slutredovisades rapporten där Transportstyrelsen föreslår ett flertal åtgärder och skärpta krav för att komma tillrätta med problemet med manipulering.

Transportstyrelsen föreslår nu att det införs förbud mot att manipulera avgasrening, att det blir förbjudet att köra manipulerade fordon och att misstänkta fordon ska kunna stoppas vid vägkanten för kontroller. Dessutom bör det införas ett totalförbud mot att tillverka, marknadsföra eller sälja manipulationsutrustning. Om det rör sig om omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan. De nya kraven för mätarställning innebär att besiktningsprotokollen ska innehålla mätarställningen från de tre senaste besiktningarna och att det särskilt ska framgå om den aktuella mätarställningen är lägre än tidigare.

Allt fler yrkesförare kör för fort enligt undersökning

För femte året i rad har Folksam undersökt hastigheten bland yrkesförare. Årets hastighetsmätningar visar att föraren kört för fort i hela 78 procent av alla mätningar, en ökning med 20 procentenheter sedan mätningarna startade 2018.

I undersökningen har drygt 5 000 fordons hastighet mätts på vägar i Storstockholm och Uppsala. Studien omfattar olika biltyper med företagslogga: personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar.

I genomsnitt körde de undersökta bilarna 9 km/h över tillåten hastighet. Högst andel överträdelser mättes på vägar med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning. Även andelen grova överträdelser, det vill säga fortkörningar över 10 km/h, har ökat sedan förra årets mätningar och står nu för drygt en fjärdedel av fortkörningarna.

Av de sju branscher som yrkestrafiken delades in i hade taxi högst andel överträdelser där omkring 90 procent av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningen. Även branscherna färdtjänst samt budtransport och logistik är två branscher med hög andel överträdelser (82 procent). Bussbranschen visade lägst andel överträdelser, med 51 procent.

Ny vd på Foria     

Transport- och maskintjänsteföretaget Foria får en ny vd i höst, Jonas Skovgaard. Jonas kommer från rollen som vd på Gamla Uppsala Buss och har tidigare bland annat haft chefspositioner inom SJ och på Arlanda.

– Jag är mycket glad åt att få uppdraget att leda Foria. Foria växer och är i framkant i arbetet med ett hållbart erbjudande till våra kunder, säger Jonas Skovgaard i ett pressmeddelande.

Jonas Skovgaard tillträder som Forias vd i mitten av november.  

Tempcon Group får ny finanschef

Peter Elvefors blir ny CFO för Tempcon Group. Han efterträder Lotta Eriksson i september.

Peter Elvefors kommer från rollen som CFO inom Norrvidinge, ett av Bellmankoncernens bolag. Han har lång erfarenhet från arbete i liknande roller genom tidigare anställningar inom Forsea och S:t Eriks.

– Vi är mycket nöjda med att vi lyckats rekrytera Peter till Tempcon, säger Christian Hallberg, koncernchef för Tempcon Group. Han kommer tillföra bred och djup kompetens som gör att vi kan ta nästa steg i utvecklingen inom ekonomi- och finansområdet.