Index och de tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifterna
SCB fastställer varje månad index som speglar kostnadsutvecklingen inom åkeribranschen. En av de kostnader som SCB mäter är förarkostnaden. När SCB fastställer index följer de en metod som bestämdes när serien började mätas. I korthet innebär den att SCB ska beakta kostnader som exempelvis avtalade löner och arbetsgivaravgifter.
Index för mars fastställdes av SCB den 25 mars och det var innan riksdagen beslutat att göra en tillfällig sänkning av de lagstadgade arbetsgivaravgifterna. Sänkningen avser löner utbetalda under mars till maj i år. Riksdagens beslut innebar att SCB tvingades ta ställning till om index som fastställdes för mars ska korrigeras och inte minst hur stor nedsättningen är.
Nedsättningen varierar mycket mellan olika åkerier. Ett åkeri med höga lönenivåer, många anställda, mycket OB och övertid får i procent en avsevärt lägre verklig kostnadssänkning än ett åkeri med enbart ett fåtal anställda med avtalsnivå på löner och lite OB eller övertid. Skillnad finns också för små företag där en del förare är över 65 år.
SCB har haft flera olika tänkbara sätt att hantera frågan. Den rent statistiskt mest exakta kanske var att försöka beakta alla omständigheter. Något som kräver omfattande insamling av data och som dessutom skapar ett index som är svårt att använda av parter i en affärsuppgörelse.
När detta skrivs har Sveriges Åkeriföretag fått en preliminär information från SCB om hur de avser att hantera frågan. Samma information har gått till en rad andra branschorganisationer eftersom problemet är samma i många branscher. SCB ser som det för tillfället bästa alternativet att de inte beaktar den tillfälliga sänkningen i de indextal som fastställs för mars till maj eftersom den är så svår att mäta och ger ett för användarna mindre användbart värde. Istället verkar det som att SCB väljer att fastställa index utan att beakta den nedsatta arbetsgivaravgiften och att man samtidigt, som en del av det officiella indextalet, anger att man ändrat metod för fastställande och vad det innebär.
Sveriges Åkeriföretag tycker att lösningen är den bästa möjliga för tillfället.
Mer nyheter om index
Viktig information till Er som deltar i processerna mot Lastbilskartellen
Många medlemmar är med i den grupptalan som bedrivs i Tyskland genom financialright claims. Processerna är väldigt omfattande och berör ett sexsiffrigt antal lastbilar från många länder i Europa. Prognosen nu säger att det kan ta till framåt år 2029 innan domar finns som förhoppningsvis leder till skadeståndsutbetalningar. Men dessa skadeståndsfordringar är överlåtbara. Man kan överföra rätten till framtida ersättningar på någon annan.
Lyssna på vårt senaste poddavsnitt – våra jurister sammanfattar 2024
I det senaste avsnittet av vår podd diskuterar SÅ:s jurister flera aktuella ämnen från året som gått som berör åkerinäringen.
Stabilare efterfrågan men fortsatta utmaningar för fossilfri omställning
Sveriges Åkeriföretags senaste Åkeribarometer visar att konjunkturläget inom åkerinäringen är något mer stabilt än tidigare. Däremot växer oron för framtida efterfrågan. Undersökningen visar även på fortsatt svag efterfrågan och betalningsvilja för fossilfria transporter från kunderna.
Åkerihandboken 2025 ute nu - beställ din bok här!
I dagarna kommer du som medlem att få den tryckta versionen av Åkerihandboken 2025. När du är inloggad på vår hemsida kan du läsa den digitala versionen.
Dialogmöte med Tullverket om nya deklarationssystem
Den 5 december hölls ett dialogmöte med Tullverket, Sveriges Åkeriföretag och anmälda åkeriföretag kring internationell handel. Här hittar du Tullverkets presentation och minnesanteckningar från mötet.
Årsmöte och 90-årsjubileum på Selma Spa i Sunne
Sveriges Åkeriföretag Värmland bjuder in till årsmöte och 90-årsjubileum på Selma Spa i Sunne den 8 mars 2025.
Skattebefrielsen för biogas är återinförd
Skatteverket har nu publicerat information på sin hemsida och att skattebefrielsen för biogas och biogasol återinförs på samma sätt som tidigare.
Framsteg i arbetet med effektivare hantering av transportdispenser
Sveriges Åkeriföretag fortsätter sitt påverkansarbete för att förbättra processerna kring transportdispenser. I samarbete med Trafikverket har vi lämnat flera konkreta förslag inom ramen för det regeringsuppdrag som myndigheten haft. Ett remissvar har nu lämnats in till regeringen, och vi ser positiva tecken på utveckling och förbättring.
Nu presenterar vi hela listan i Topp 40 under 40
Sveriges Åkeriföretag är stolta att för första gången presentera Topp 40 under 40, en lista som lyfter fram åkerinäringens unga talanger och förebilder. Här hittar du de personer som, genom sitt engagemang och sin kompetens, bidrar till att utveckla och stärka branschen. Vi presenterar nu alla som tagit plats på listan – med Åsa Granlund, VD på AA Logistik, som toppar årets upplaga.
Tjänsten SÅ Lagnytt upphör vid årsskiftet 2024-2025
Vid årsskiftet 2024-2025 upphör tjänsten SÅ Lagnytt och kommer inte längre att erbjudas inom medlemskapet i Sveriges Åkeriföretag. SÅ Lagnytt gav dig som medlem en generell översikt över alla lagar och regler som kan vara aktuella för din verksamhet.