Dialogmöte med Tullverket kring internationell handel
Under flera år har EU:s tullmyndigheter och företag inom internationell handel infört en rad nya deklarationssystem. Nya aktörer, exempelvis transportörer, lämnar numera digitala uppgifter till Tullverket när in- och utförselprocessen för varor har digitaliserats. Hör Tullverket berätta om de system som införts, vad som händer på längre sikt, hur processen för in- och utförsel av varor ser ut vid vägtransport samt den nya exportprocessen där uppgiftslämning sker i tre steg. Du har möjlighet att ställa frågor i chatten under mötet.
Dialogmötet är ett samarbete mellan Tullverket och Sveriges Åkeriföretag.
När? Torsdag den 5 december klockan 11.00-12.00
Hur? Digitalt, via Adobe Connect*
Anmälan: anmäl dig via webbokningen senast dagen innan, då även utskick av möteslänk sker.
Från Tullverket deltar:
- Kenneth Persson, sakkunnig
- Anne Törnqvist, sakkunnig
- Mirja Ekström, projektledare export
- Mikael Wikström, produktägare export
* Mötet hålls via Adobe Connect. Du kan gå med i mötet från webbläsaren. Därefter kan du dock behöva ladda ner appen om du inte har den installerad sedan tidigare. Koppla därför upp dig i god tid innan mötet startar.
Läs även denna nyhet på vår hemsida:
Den 1 december avslutas införandeperioden för det nya exportsystemet
Det nya exportsystemet innebär en digital hantering av export och utförsel. Systemet infördes den 1 oktober med en införandeperiod fram till och med den 1 december. Läs mer här.
Välkommen med din anmälan till dialogmötet!
Pelle Joelsson
pelle.joelsson@akeri.se
010-510 54 09
Petra Eklund Åhlström
petra.eklund.ahlstrom@akeri.se
010-510 54 31