Svenska Truckers nominerade i Swedish Content Awards

Publicerad 2024-09-25 / 14:09 av Charlotta.Nilsson in Nyheter

I hård konkurrens har Sveriges Åkeriföretags kommunikationssatsning Svenska Truckers blivit utvalt och nominerat i kategorin Fordon & Transport som en av tre finalister i Swedish Content Awards. Tävlingen arrangeras för 24:e gången 2024 och belönar de bästa produktionerna inom content marketing i Sverige. Priset delas ut den 17 oktober. 

Content Awards tävlingskategorier belönar företag, byråer, och enskilda personer som skapat innovativt och kreativt innehåll som attraherar, informerar och behåller sin målgrupp engagerad. Ett viktigt syfte med tävlingen är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt.

–Väldigt roligt att vi nu efter ett antal säsonger av Svenska Truckers, med ett gediget och brett arbete från många inblandade, nu får ytterligare ett erkännande för kvaliteten i det vi gör och den strategi vi konsekvent jobbat med, säger Ulric Långberg, Samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.                        

Med TV-programmet Svenska Truckers vill Sveriges Åkeriföretag synliggöra den samhällsviktiga åkerinäringen för allmänheten och locka fler att utbilda sig till yrkesförare. Inom en tioårsperiod behövs 50 000 nya lastbilschaufförer bara i Sverige.  

Programmet i TV fungerar som ett skyltfönster som inte bara lockar tittare utan även ger möjlighet att visa upp innehållet i programmet på andra sätt och fördjupa i olika ämnen, exempelvis trafiksäkerhet, arbetsmiljö och rekrytering.

–Strategin har alltid varit att med utgångspunkt i programmet kunna vinkla och förlänga innehållskonceptet Svenska Truckers i flera kanaler, inte minst sociala medier. Detta gör vi via deltagare, deras arbetsgivare och programmets sponsorer men även via riktade PR-insatser utifrån innehållet, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag och fortsätter. 

–Med hjälp av programmet har vi även breddat våra egna digitala kanaler och inte minst fått visa upp alla fantastiska deltagare som ambassadörer och influencers för hela åkerinäringen.

Kommunikationskonceptet Svenska Truckers

  • Svenska Truckers har gått i 10 säsonger och produceras av produktionsbolaget Alaska Film & TV. Programmet har sedan start legat i topp på Viaplay och TV3 
  • Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay     
  • Programmet blev för fjärde året i rad nominerat till TV-priset Kristallen 
  • Svenska Truckers på TikTok har i dagsläget knappt 50 000 följare, antal videovisningar senaste 12 månaderna på 14 926 099 och räckvidden uppskattas till 4,8 miljoner 
  • Säsong 9 (våren 2024) hade en redaktionell exponering på 28 artiklar med en beräknad räckvidd på ungefär 7,6 miljoner

Läs mer om Swedish Content Awards och de nominerade, Swedish Content Awards - Komm